Mullingstorp Kursgård AB

Deltagarberättelse: Gottfried Grafström

Blogginlägg   •   Apr 17, 2000 14:23 CEST

”Jag var urusel på känslor”

Behöver man gå igenom kriser för att må bra och lära känna sig själv på djupet? Hur ofta hänger ohälsa och personliga problem ihop med att man varken har förstått sig själv eller någon annan?

Läkaren Bengt Stern ägnade lejonparten av sin livsgärning åt den sortens frågor.

– Bengt och jag möttes i konferensvärlden mot 70-talets slut, berättar författaren Gottfried Grafström. Båda befann vi oss i uppbrott.

Han hade rest världen runt, provat metoder inom modern psykologi och ville utveckla sina erfarenheter inom ramen för en egen verksamhet. Det var en från hjärtat initierad revolt mot den mekanistiska skolmedicinen.

– Själv hade jag bakom mig en skenbart lyckad karriär som kreatör av scenpjäser, tv- och revymanus, som vetenskapsjournalist, medicinsk informatör och talskrivare. Men jag var urusel på att hantera egna och andras känslor. Jag låg i skilsmässa, led av svag självkänsla och bar på obearbetade blockeringar.

– När Bengt grundade Mullingstorps kursgård 1985 blev jag en av hans stamgäster. Många av de djupa insikter jag idag har om mitt inre liv och om födelse, kärlek och död har jag fått på Bengts friskvårdsfilosofiska livsstilsuniversitet.

På Mullingstorp skapade Bengt en av de mest status- och klasslösa miljöer jag har upplevt. En frizon dit idag allt fler söker sig för att renovera sina inre liv.

– Om samhället i stort satsade på förebyggande egenvård av den sort som bedrivs på Mullingstorp tror jag att kostnaderna för vård och omsorg skulle sjunka drastiskt.