Mullingstorp Kursgård AB

Deltagarberättelse: Hubert Szymczynski

Blogginlägg   •   Okt 16, 2010 13:26 CEST

”Det mest betydelsefulla verktyg jag har fått med mig från Mullingstorp är förståelsen för hur viktig barndomen är, vilken roll den spelar för våra fortsatta liv”

Hubert Szymczynski kom som musiker till Sverige i början av 1980-talet. Det som var tänkt att bli en vistelse på ett år, blev till resten av livet.

För tre år sedan kom Hubert med sin dåvarande hustru till Mullingstorp för att gå ”Möt Dig Själv” Steg 1. Det var inte som medföljande han kom, även om hustrun tagit initiativet. Han var förberedd men oroad. ”Jag var väldigt rädd, det kändes som jag var på väg till en operation.”

Hubert betonar vikten av insikten om hur viktig barndomen är för oss alla. ”Jag förstår nu att skuld alltid har sina orsaker. Vi människor använder ofta barnens instrument och knep i alla möjliga situationer, det är försvarssystemet från barndomen som rycker ut. Jag har nått en medvetenhet om allt som händer. Idag ser jag direkt om en människa har reviderat sin barndom.”

I och med denna insikt har Hubert också fått ledtrådar till att analysera sig själv. ”På Mullingstorp har jag lärt mig att använda mycket bra verktyg för att komma åt mig själv och se mig själv i spegeln.” Meditation är ett sådant verktyg. Den fungerar som en process i acceptans för Hubert. ”Det handlar om en acceptans inför livets förgänglighet. Om man lever med den tanken vet man att det gäller oss alla. Och det förtar inte den positiva livssynen. ’Allt är givet människan som lån’”, säger han och citerar Pär Lagerkvist.

Hubert är utbildad trombonist men är idag verksam som jazzpianist och sångare. Han är en musikalisk mångsysslare och arbetar bland annat som musiklärare och pianostämmare. Som kompositör av schlager och populärmusik i Polen var han mycket uppskattad och anlitades ofta till politiska kabaréer och internationella schlagertävlingar. Efter en dansbandsturné i Finland som Hubert gjorde i tjugoårsåldern gick resan hem genom Sverige. Han gjorde en turné med Bertice Redding i Sverige på sjuttiotalet och när han sedan återkom 1982 valde familjen att stanna. På grund av det politiska läget i Polen hade censuren stoppat hans cabaret.

Idag återkommer Hubert ofta till Mullingstorp som assistent. ”Efter första gången kände jag det som att jag simmade i kärlek. Som assistent får jag vara med och se processen hos andra. Personalen har en stor erfarenhet av att hantera människor och det skapar en stor trygghet.” Boken ”Att Må Dåligt Är En Bra Början” av Bengt Stern läste Hubert först efter kursen som en repetition och en bekräftelse. ”För mig kan boken också fungera som ett stöd om det är något jag inte förstår på svenska. Då kan jag gå tillbaka och översätta i min egen takt.”

”Jag lever lugnare idag och har lättare att accepterna att jag passerat en viss ålder. Som person har jag blivit djupare med mer känsla och empati. Jag har lättare för att träffa nya människor och kan lättare läsa av hur mycket de bär med sig av sin medvetenhet.”

Fotnot: Citatet av Pär Lagerkvist är hämtat ur dikten ”Det är vackrast när det skymmer”.