Medicinsk Ordbok Sverige AB

David Eberhard - Det är inte lätt att vara människa

Blogginlägg   •   Dec 22, 2009 09:00 CET

Tvärtemot vad folk tror är det på julen nästan tomt på de psykiatriska avdelningarna. Det beror på att alla vill hem på permission. Man anstränger sig verkligen för att uppbåda all energi som överhuvudtaget finns för att få fira en normal jul. De som ligger kvar är verkligen sjuka. Ofta är de inte bara sjuka. De saknar också anhöriga. För även de sjukaste kan komma hem över julen. Det gör å andra sidan att en psykiatrisk avdelning blir ännu lite sorgligare jultid.

Nyårsafton är däremot en häktisk helg även på psykakuten. Kraschade förhållanden, utspel och fylla. Så även beroendeakuten är överfull. Men det är inte de som vanligen hamnar där som fyller korridorerna. Istället är det som den mer vane besökaren på beroendeakuten skulle säga, ”glada amatörer”. Fulla ungdomar som spyr ner sig. Vanliga grannar som hamnat i fylleslagsmål. Det är som en spegel av samhällets mörkare partier. Men tvärtemot hur det är under normala vardagar så befolkas beroendeakuten nyårsafton av helt vanligt folk som bara druckit för mycket just då. Det gör att det blir lite mindre sorgligt.

Det är inte lätt att vara människa. Vi är sociala djur. Och behovet av socialt sammanhang är ett av de viktigaste psykiska behov vi har. Psykakuten juletid visar det på ett positivt sätt. Alla, även de allra sjukaste gör allt för att vara med sina familjer. Beroendeakuten på nyårsafton visar sedan hur svårt det kan vara. Vi vill festa, umgås och definiera oss gentemot andra, men vi vågar inte utan alkohol. Och istället för att ha en trevlig kväll landar vi i mänsklighetens spya.