WI-Resor AB

DET ÄR SVÅRT MED VACKRA OKÄNDA STÄLLEN.

Blogginlägg   •   Feb 22, 2017 10:00 CET

Nja, att de är vackra är kanske inget problem, men okända är ett problem. Ta t ex vår vandringsresa till Gorge du Verdon. De flesta känner inte till detta område och vet inte riktigt vad man skall vänta sig. Det ligger förvisso i Provence, men de milsvida lavendelfälten lyser med sin frånvaro. Istället är det den dramatiska 700 meter djupa ravinen som ibland kallas Europas eget Gran Canyon, som är utgångspunkten för våra vandringar.

När vi lanserade denna resa för några år sedan valde de flesta den för att vandringsresan till Amalfikusten var slutsåld. Förväntningarna var kanske inte så höga, men av kundenkäterna att döma så var alla mycket nöjda. Så har det sedan fortsatt, ingen större efterfrågan men mycket nöjda kunder, både vad gäller naturupplevelser och maten.

Ja, som researrangör blir man inte rik på denna typ av resor, förvisso nöjda kunder, men alldeles för liten efterfrågan. Så man borde kanske lära sig att satsa på säkra kort, det räcker inte att det är vackert och bra mat och allt det andra som gör att gästerna blir nöjda, det måste vara känt också.

Men, nu är man ju inte helt rationell heller. Vi tycker helt enkelt det är alldeles för roligt att hitta nya destinationer, gärna okända, som man mer än gärna vill dela med sig av.

Så, tillsammans med Svd Accent lanserar vi nu en vandringsresa till Priorat och Els Ports i Spanien. Grattis om du hör till den lilla skara som känner till det, då vet du hur spektakulärt vackert det är. Området ligger ca 2 timmar söder om Barcelona, ca en timma in från kusten. Priorat är ju framförallt känt som kanske just nu Spaniens hetaste vindistrikt.

webb-rlm140530

Men att landskapet är så kuperat och bergen så vackra, och att det faktiskt finns en hel del markerade vandringsleder här, ja det är det inte många som vet. Vi kombinerar två närliggande områden under denna vecka, det andra är Els Ports. Lite större berg, lite vildare men också dessa läckra bergsformationer som gör att man häpnar. I dessa trakter finns det ingen uppsjö av fyrstjärniga hotell att välja bland, men jag måste säga att vi har hittat exceptionellt fina tre-stjärniga hotell. Om ni har varit på vår vandringsresa till Baskien och bott på El Churrut, då vet ni vad jag menar.

Nu skall jag till slut inte säga att maten också är fantastisk för då blir det ju lätt helt orimliga förväntningar…..så då säger jag inget om det.

Niklas
WI Resor