Alerta Bokförlaget

Det brunaktiga Europa

Blogginlägg   •   Sep 02, 2014 23:42 CEST

Välkommen hem! ropar grannar och vänner, när jag kommer in genom dörren till min gamla lägenhet. Men på vägen "hem" har jag nåtts av ett helt annat budskap: Mantran som "Ausländer hinaus" och "Fuck the niggers" förkunnas med stora svarta bokstäver vart jag än vänder blicken. Stora hakkors pryder husväggar och portar. Ingen klottersanering här inte! Vännerna säger sig inte längre höra sitt eget språk talas på bussar och i spårvagnar, de tror sig fortfarande vara på semester i Anatolien.  De fruktar en upprepning av gamla tider under det osmanska väldet.

Nej, det är inte Sverige jag talar om, det är Österrikes huvudstad Wien...

Efter 1878 tvingades ju osmanerna lämna Bosnien-Hercegovina till habsburgsk förvaltning och de nya nationerna skapades. Är det därför Österrike motsätter sig ett turkiskt medlemskap i EU? Akademikerna talar om invasionen av främmande element i universitetens hörsalar, där de egna studenterna inte längre får plats och om den hotande islamiseringen. "Vanligt folk" ser sina gamla traditioner hotade. "Snart tvingas vi också bära huvudduk ..." Jag slår upp dagstidningen: I den lilla saxiska staden Mügel jagar högerextrema ungdomar åtta indier och slår dem gula och blåa medan polis och "vanligt folk" tittar på. Borgmästaren säger att det inte handlar om rasism.

I Ungern har det bildats en ungersk paramilitär rörelse, då "den ungerska själen" hotas och måste försvaras.

I Bulgarien drar hundratals romer genom gatorna efter rykten om att romer har blivit angripna av skinheads i sitt bostadsområde. En vecka senare slår "äkta Bulgarer" ihjäl en romsk pojke. Ett litet nationalistiskt parti proklamerar grundandet av en anti-romsk-militär rörelse.

EU har ställt hårda krav på Bulgarien och Rumänien att integrera sina romska minoriteter. I Ryssland, Polen, Rumänien, Slovakien och Tjeckien stärks högerradikalismen och främlingshatet. Det före detta Östeuropa var rött, nu skiftar det i bruna nyanser. Efter kommunismens fall övertog konservativ-nationalistiska partier makten och den undertryckta nationalismen vällde ut som en lavaström över land och folk.

Orsakerna är kända. Liksom tyskarna efter fredsfördraget i Versailles behövde sina syndabockar, behöver förlorarna efter övergången till marknadsekonomi och globalisering sina, och deras frustration riktar sig mot den Andre, mot judar, romer och asiatiska låglönearbetare.

Totalitärt styrda samhällen omhuldar vanligtvis inte traditioner som likhet inför lagen, konflikthantering och respekt för minoriteter. Ett bevis på detta är, att det forna Västtyskland har lyckats bearbetat sin historia, medan det fortfarande inte har skett i det forna Östtyskland och då menar jag inte bara de brutala ungdomsgängen, som hotar folk på gatorna.

En förklaring är förstås den höga arbetslösheten. Unga, starka armar saknar arbete och adrenalinet flödar. "Vanligt folk" anser inte främlingsfientligheten vara så allvarlig, "Ausländer hinaus" säger folk lite hur som helst, utan att anse sig vara rasister. Högern, som numera politiskt befinner sig i samhällets mittenfåra, bildar ungdomsföreningar och planerar för framtiden.

Chefen för riksdagspartiet (Frihetspartiet) FPÖ, Heinz-Christian Strache, som visat sig ha haft "kontakter" med tyska nynazister, har fortfarande stort stöd av folkopinionen.

Och hur är det här i Höga Nord?

Auktoritärt, nationalistiskt tankegods är en faktor i stora delar av Europa. Det tragiska är att folk inte lär sig något av historien.

Lilian O. Montmar

Recensioner av dokumentärromaner och e-böcker finns på Bokförlaget Alertas hemsida

Välkommen att se en kortfilm om boksläppet i ABF-Huset den 17 mars :

Se även Kunskapskanalen: http://www.ur.se/Produkter/174398-En-bok-en-forfattare-Maria-Magdalena-Mathsdotter?product_type=programtv&q=samer

Alla våra böcker kan  beställas på Bokrondellen, Adlibris, Bokus, Bokia eller köpas  i närmaste bokhandel.