Lise & Co AB

Det går såååå sakta .... fortsättning

Blogginlägg   •   Apr 18, 2013 10:45 CEST

Fortsättning - Det går sååå sakta...

Det går sååå saktaOkej, om jag förstod dig rätt så är det du och fem personer till i den här gruppen. Tills nästa gång vi ses så är din uppgift följande:

Lyssna noga på alla personerna i din grupp och välj ett av följande fyra ord för att beskriva var och en av dem: Resultatet, Kommunikationen, Strukturen och Relationen.

-  Gör uppgiften noga så kommer ditt resultat att komma snabbt, fortsättningen tar vi i vårt nästa möte, okej?

- –  Hm, det tar ju en massa tid att lyssna… vi ses om en vecka.

Nu har det gått en vecka, så här gick dialogen denna gång.

-  – Jag tyckte det var en himla konstig läxa du gav mig, men jag har i alla fall gjort den. Vet du att det mest konstiga är att jag faktiskt har hittat två personer som får ordet kommunikationen, två varför och en hur. Hur kunde du veta att det skulle bli så?

-   – Du vet jag arbetar ju med kommunikation väldigt mycket, och jag är inte förvånad över din indelning.

– Om du nu tänker dig att din profil som är tydligt röd, har stort fokus på resultat, (den enda i din grupp för övrigt) kan du då tänka dig att de andra färgerna har andra drivkrafter som är de absolut viktigast för dem, jag menar utifrån de iakttagelser du har gjort, och med kunskapen om att ni är väldigt olika?

– Hm... kanske det.
– Bra, modellen är faktiskt väldigt enkel, du behöver bara belysa fyra saker tydligt inför ett beslut.

Varför gör vi detta, Hur gör vi detta, Vem gör detta och vad blir resultatet av det här beslutet.

Om du gör det kommer du att få alla vid bordet med dig - OCH det gör att du når ditt resultat, för att dina medarbetare faktiskt kommer att genomföra det som ni har beslutat om. För att människor följer bara order halvhjärtat, men sina drivkrafter följer de helhjärtat, här kan du mäta skillnaden i resultat!

– Vill du pröva detta i ditt möte nästa vecka?
– Hm, jo det kan jag göra, om det fungerar så är det absolut värt det.
– Bra, då fortsätter vi den här dialogen när du har prövat.

Följ vår blogg vidare

Varmt välkommen att kontakta oss på:
Lise & Co AB. Telefon: 08-571 402 01.
| info@lise.se