Invinitum group

Domaine de Roche Guillon Fleurie 2009

Blogginlägg   •   Mar 01, 2012 14:53 CET

Vi hade tre fina dagar i Göteborg på Passion för Mat, mässan för mat- och vinintresserade, med många fina recensioner av våra viner. Härligt med direktkontakt med kunder och vinälskare.

Ett av våra viner som vi presenterade på mässan blev mycket populärt. Denna Cru är ett sagolikt, smakrikt och elegant vin från Bourgogne och Fleurie som är en av de 10 Cru-byarna i Beaujolais. Vinet är mjukt och fruktigt med smaker av mörka bär som blåbär, blåbärspaj, slånbär, hallonbåtar och viol med elegant avslut av lakritsrot. Ett vin som passar till alla sommarens grillbufféer, till både kött och fisk, men också som ett härligt och smakrikt vin att smutta på medan maten lagas och gästerna väntar. Serveras lagom kylt. Detta vin blev en av vinnarna i vår monter.

Vinerna härifrån är generellt gjorda av druvan Gamay som är en tunnskalig blå druva som blir till lätta, medelfylliga viner med relativt hög syra och snälla tanniner.

Detta vin har också fått en mycket trevlig recension av Magnus Reuterdahl som vi gärna delar med oss av. Klicka på länken.

Evelyn Gandrup