Vinia Sweden AB

DRUVAN BAKOM VINET DEL 1, CAMELEON MALBEC OCH DRUVAN MALBEC

Blogginlägg   •   Okt 21, 2010 12:57 CEST

I Sverige och i stora delar av världen råder det för tillfället en stark Malbectrend och här hemma i Sverige står vårt vin Cameleon Malbec, som är gjort på ekologiskt odlade druvor, för en relativ stor andel av försäljningen på Systembolaget.

Druvan har sitt ursprung i sydvästra Frankrike där den delvis användes för att ge extra kraft till Bordeauxviner, men ställer du frågan om druvans härkomst så är det nog idag många som säger Argentina. Druvan har nämligen gjort samma resa som vår producent Jean Bousquet – flyttat från Frankrike till Argentina.

I Argentina planterades druvan för första gången 1852 och det är från detta land som druvan har spridits i en större utsträckning. Idag kallar många Malbecdruvan för Argentinas blå nationaldruva.

I sitt andra eller nya hem Argentina uppnår den sin bästa mognad på odlingar på hög höjd i Mendoza, druvorna blir där små och koncentrerade med mycket fruktsyra, detta tack vare en lång och sval växtsäsong. Mendoza har ett ökenliknande klimat med fantastiskt många soltimmar. Tack vare den höga altituden och tillgången på vatten från de närliggande Anderna så görs vinodlingar möjligt.

Anderna utgör en fuktbarriär som gynnar områdets vinodlingar samtidigt som dess smältvatten förser området med det vitala vatten som pga. av det regnfattiga klimatet annars skulle vara svår att odla druvor i.

Vår producent Jean Bousquet är belägen i området Tupungato som är en subregion till Mendoza, området är den högsta punken i Mendoza. Namnet betyder i folkmun ”stjärnutsikt” eller ”plats för stjärnutsikt”. Tupungato är även namnet på den 6570 meter höga vulkanen Mt Tupungato som dominerar den västerliga himmels vyn.

En annan fördel med att odla vindruvor på hög höjd är att skadedjur ogärna tar sig upp till dessa höjder, följden av detta är att producenter som Jean Bousquet inte behöver kompromissa för att få hög kvalité på helt ekologiska viner.

Vill ni prova vårt vin Cameleon Malbec tillsammans med oss så kan ni göra det tillsammans med Per via denna länk.

För samtliga viner i vår portfölj finns inspelade vinprovningar som ni finner via dennalänk

Har ni några övriga frågor om vårt vin så skriv gärna en fråga i kommentars fältet nedan eller skicka ett mail till info@vinia.se