Vinia Sweden AB

DRUVAN BAKOM VINET DEL 4 – LA VELONA ROSSO DI MONTALCINO – SANGIOVESE

Blogginlägg   •   Nov 19, 2010 17:03 CET

Sangiovese är den mest odlade röda druvan i Italien. Många har kanske inte har hört talas om druvan, däremot Chianti från Toscana har nog fler hört talas om, och det är Sangiovesedruvan som dominerar i Chianti. Man kan säga att Sangiovese är till Chianti vad Pinot Noir är till Bourgogne.

Det är en druva med stor genetisk variation och den presenteras i ett flertal stilar med olika kvalitéer. I Montalcino där vårt vin La Velona Rosso Di Montalcino kommer ifrån, finns det ett flertal olika kloner/ -variationer av druvan (Antalet varierar beroende på källan).

Sangiovese har som sagts ett flertal kloner där Brunello anses vara av högsta kvalité (En sorts super Chianti). Sangiovese Grosso kan ses som lillebror till Brunello, där mycket av Brunellostilen återfinns men till halva kostnaden.

Begreppen, namnen och klassifikationerna är många och för att inte röra till det allt för mycket så stannar vi vid att använda druvnamnet Sangiovese.

Den härligt blå druvan Sangiovese har troligen utvecklats ur vildvinet Vitis Silvestris, antagligen i Toscana. Namnet Sangiovese betyder ”Jupiters blod” och kanske har druvan behövt guden Jupiters beskydd för att kunna uppnå sin styrka i det extremt varierande klimatet Toscana erbjuder.

Toscana är det område med störst antal planteringar av druvan Sangiovese, andra stora områden är Emilia-Romagna samt Marche. Druvan odlas även på annat håll i världen och i USA, Californien kallas druvan ibland Cal-Ital som har bra kvalité, men med en kanske lite väl för saftig prislapp. Druvan har inte riktigt tagit fart i Kalifornien men i Australien är druvan på uppgång.

Det är inte en helt lätt druva att odla utanför Toscana, men utvecklingen går framåt. Även i Mexico, Chile samt Argentina odlas druvan där det sistnämnda landet sägs få fram den bästa kvalitén, utvecklingen är dock i sin vagga och druvan har stor potential att odlas framgångsrikt på andra platser med.

Tillbaka i Italien finner vi producenten La Velona, vars sydvästsluttningar ligger på en höjd om 280 meter ovanför havet, vilket anses vara ett idealiskt läge i Montalcinos mest södra delar. På bilden nedan ser ni La Velonas vingårdar omgivet av ett vackert Toscanskt landskap.

Montalcino har historiskt sätt haft ett strategiskt läge och sett många belägringar genom tiderna. Idag vilar ett stilla lugn över denna leriga mark, där vinklasar växer sig till mognad, på vingårdarna belägna under La Velona slott. Vingårdarna täcker ett område om 12 hektar och skördeuttaget är lågt där endast de bästa klasarna omsorgsfullt väljs ut.

Montalcino lämpar sig mycket väl för vinodling då marken är ett hav av lera med skyddande dalar och berg som bildar en mur kring området. Området är ett av de torraste i Toscana med lite regn och varma somrar som sträcker sig 60-90 dagar. Det varma klimatet gör att druvorna mognar lite tidigare än i Chianti.

Området och hela Toscana är som ni kan se på bilden från La Velonas vingård, sagolikt vackert och ger en behaglig känsla som även återfinns i vinerna från området.

La Velona Rosso Di Montalcino är ett mycket nyanserat vin i ursprungstypisk stil där de traditionella bittra körsbärstonerna är tydliga samt inslag av körsbär och choklad, med en integrerad fatkaraktär. Sangiovesens syra göra att vinet passar ypperligt till kötträtter eller till vilt. Men även som ett spännande alternativ till din favorit Pizza rykande färsk från vedugnen.

Vinmakaren Gianfranco Bomba hälsar följande om årgång 2008.

“The year 2008 In montalcino was a vintage with 4 stars, but for our area in south part of Montalcino for me was a 5 star year with very good raining in June and July with a quite warm temperatures in August, witch is very important for the maturation. In September the temperature  was  steady around 24.  It’s a rich Rosso, with good fresh berry, cherry and mineral character.  Full bodied, and clean and crisp on the palate, fine tannins and a fresh, fruity finish. Well-balanced.”

För mer information om vinet besök produktsidan via denna länk, där finns även högupplösta bilder, produktblad samt videoinspelade vinprovningar med La Velona Rosso Di Montalcino.

Låt det smaka!