Kroatiska Turistbyrån

Dubrovnik populär på Facebook

Blogginlägg   •   Mar 14, 2012 09:59 CET

Dubrovnik ligger i topp 10 av internationella turistdestinationer enligt The Huffington Post. Huvudkriteriet för att tas upp på listan var den uppmätta populariteten på det sociala nätverket Facebook. Yen Lee, grundare av turistsidan Uptake, gjorde detta val efter en analys av över 200 miljoner kommentarer på Facebook.

Enligt Lees undersökning finns Dubrovnik på en aktningsvärd andra plats. På första plats finns Luang Prabang i Laos och efter Dubrovnik kommer bland annat Granada, Copacabana och Portland.

”Denna Medelhavspärla har under många år varit en populär destination för kryssningsfartyg. Nu har turisterna äntligen börjat anlända på egen hand för att uppleva de vackra stränderna, det fantastiska landskapet och intressanta historien”, skriver The Huffington Post. Man tillade att resan inte är komplett utan en promenad genom Gamla stan i Dubrovnik vars stadsmurar funnits i århundraden. Innanför murarna finns renässanskyrkor, gotiska palats, monumentala fästningar och mycket annat sevärt.

Turistföreningen i Dubrovačko-neretvanska län
www.visitdubrovnik