Axiell Media AB

​Elib först ut i Norden med vattenmärkta e-böcker

Blogginlägg   •   Feb 10, 2010 17:43 CET

Elib, Nordens ledande distributör av digitala böcker, lanserar idag vattenmärkta e-böcker som en av de första aktörerna i världen. De vattenmärkta e-böckerna kan läsas på läsplattor, mobiltelefoner och datorer samtidigt som upphovsrätten skyddas.

– De upphovsrättskydd som hittills har funnits på marknaden har uppfattats som komplicerade av användarna, säger Py Söderström, VD på Elib. Dessutom har skydden inneburit tekniska begränsningar för möjligheten att läsa e-böcker. Nu kan e-boksförsäljningen ta fart på allvar.

Vid vattenmärkning av en e-bok förses den med en dold märkning som gör att filen kan spåras till köparen om den skulle spridas illegalt. Med den nya lösningen kommer svenska e-böcker att kunna läsas på de många nya läsplattor och smartphones som är på väg ut på marknaden. Alla befintliga plattformar som stöder formaten EPUB och PDF kommer också att fungera med e-böckerna.

– Vi tycker att vattenmärkning ger ett bra skydd för våra upphovsmän samtidigt som e-böckerna nu blir lättare att använda, säger Maria Hamrefors, VD på Norstedts Förlagsgrupp.

Svenska förlag distribuerar från och med idag 1 300 vattenmärkta e-böcker via Elib.

Elib har arbetat med produktion och distribution av digitala böcker sedan år 2000. Under 2009 ökade volymerna med 62% och idag distribuerar Elib 50 000 e-böcker, MP3-böcker och strömmande ljudböcker per månad.

Hämta pressmeddelandet i PDF här.

För mer information vänligen kontakta:

Py Söderström, VD Elib, tel: 08-586 390 01, py@elib.se
Johan Greiff, vVD Elib, tel: 08-586 390 08, johan@elib.se