Axiell Media AB

​Elibs frågelåda, #1

Blogginlägg   •   Feb 11, 2010 17:42 CET

De senaste 24 timmarna har det hänt mycket på den svenska e-boksmarknaden: AdLibris och Bokus har börjat sälja läsplattor, och Elib har börjat distribuera e-böcker i ett mycket mer lätthanterligt format. Se sammanfattning från Mattias på Piratförlaget här. Många har haft frågor om detta, både på mail och på twitter, och vi vill givetvis försöka besvara dessa.

Klarar Bokus och AdLibris läsplattor av Elibs böcker?

Ja. Det som krävs för att kunna läsa Elibs böcker är att läsplattan kan hantera de format som säljs via Bokus och AdLibris,dvs PDF och EPUB, vilket nästan alla läsplattor kan idag. De läsplattor som släpptes igår är för oss välkända modeller som vi sedan länge vet fungerar med både köpta och lånade böcker.

Fungerar biblioteksböcker i Bokus och AdLibris läsplattor?

Ja, så länge du lånar i något av formaten PDF eller EPUB och för över dem till läsplattan med hjälp av programmet Adobe Digital Editions. Se instruktioner för detta här.

Vad är ”lettobok” för ett format?

Det är inget nytt format. Med ”lettobok” menas helt enkelt en bok såld för att läsas på Letto, oavsett format. Läsplattan AdLibris Letto är en BeBook, som kan hantera EPUB och PDF med eller utan kopieringsskydd, och det är också de formaten AdLibris säljer.

Vad är en vattenmärkt e-bok?

Sedan igår erbjuder vi vattenmärkta, i stället för kopieringsskyddade, böcker via alla våra återförsäljare. Kort förklarat (mer ingående här) är det alltså ett sätt att skydda upphovsrätten som gör att man slipper hårda kopieringsskydd och de programvaror dessa kräver. I stället för att kopieringsskydda filen stämplas ditt ordernummer in i filen, både synligt och osynligt, när du köper en bok. Detta gör filen spårbar om den skulle spridas illegalt. Därmed får du alltså en fil som är mycket lättare att hantera, som går att läsa på vilken enhet du själv vill, och som är fri att säkerhetskopiera för eget personligt bruk. Detta är samma princip som vi använt för mp3-böcker i flera år och har mycket goda erfarenheter av.

Behöver jag Adobe Digital Editions för vattenmärkta e-böcker?

Nej, även om du givetvis kan fortsätta använda det programmet om du vill. En vattenmärkt PDF kan läsas i vanliga Adobe Reader, som finns på de flesta datorer, eller i vilken annan PDF-läsare som helst (den går därmed också att föra över till Amazon Kindle). En vattenmärkt EPUB kan läsas i vilken som helst av de många EPUB-läsare som finns tillgängliga för både datorer och mobiltelefoner – se lista här.

Kan jag läsa vattenmärkta e-böcker på iPhone eller Android-telefon?

Ja. Ett av de främsta skälen till att vi nu introducerar vattenmärkning är just att vi vill kunna erbjuda e-böcker till så många olika användare som möjligt, oavsett vilken plattform de föredrar. I och med introduktionen av vattenmärkning kan nu svenska e-böcker läsas på ett antal mobiltelefonmodeller som tidigare inte klarade det kopieringsskydd vi använder. Du kan alltså läsa dem i t ex Stanza på din iPhone eller Aldiko på din Android-telefon. Med största sannolikhet kommer detta också att fungera i iPad.

Gäller detta alla era e-böcker?

Än så länge gäller det bara de förlag som tecknat avtal om vattenmärkning. Detta innebär att majoriteten, dock ännu inte alla, av våra titlar finns tillgängliga i vattenmärkt format. För en komplett lista över titlar, se här.

Har ni nu vattenmärkta biblioteksböcker också?

Tyvärr inte. Biblioteksböckerna är fortfarande kopieringsskyddade och har alltså samma begränsningar som tidigare. Detta beror i huvudsak på förlagens krav, inte minst att biblioteksböcker måste kunna tidsbegränsas. Detta går inte att göra med vattenmärkning, då krävs ett kopieringsskydd.

Detta innebär även att biblioteksböcker ännu inte går att läsa i iPhone eller Android, vilket vi beklagar. Självklart ligger det inte i vårt intresse att utestänga några kundgrupper, men det som vi stångat pannan i under ett bra tag nu är att ingen tagit fram en applikation för iPhone eller Android som klarar kopieringsskyddade e-böcker. Detta beror till stor del på konkurrenssituationen i USA, och även på de licenskostnader som Adobe kräver. Innan en sådan applikation finns varken får eller kan vi erbjuda nedladdning av ej kopieringsskyddade e-böcker på biblioteket.

Detta är inte slutet på resan, långt därifrån, men det är ett stort steg framåt. Sedan igår har e-bokshanteringen förenklats avsevärt, och tusentals användare har nu tillgång till tusentals böcker som de inte hade tillgång till i förrgår. Det kommer mera.