EVSE Evenemang AB

Evenemang.se listar 2011 festivaler

Blogginlägg  •  2011-01-25 07:35 CET

Det är dags att planera inför festivalsäsongen 2011 och Evenemang.se gör det lite lättare genom att lista majoriteten av festivaler i Sverige under 2011. De flesta festivaler sker under sommaren men det är även några under höst och vår. Festivalerna nedan är inte i rangordning utan små intima festivaler är blandade med de stora. Kommentera gärna om det är någon som är missad.

• Umeå Open
    Umeås mäktiga festival pågår i 7 dagar. Den stora kraftsamlingen sker under helgen 1-2 april då Umeå Folkets Hus fylls av grymma konserter.

• Roskilde
    Inte svensk men ett måste för inbitna festivalbesökare. En festival för alla åldrar med de största artisterna.

• Peace & Love 2011
    Årlig festival i Borlänge i slutet av juni - början av juli. Fick en Rockbjörn 2010 för årets festival.

• Siesta!
    2-4 juni med band som The Ark, The Sounds bjuder Hässleholm in till en försommarfestival.

• Sweden Rock Festival 2011
    Sweden rock har redan hunnit blivit en institution för  speciellt hårdrockfans. Under åren har de flesta storheter spelat på scenerna i Sölvesborg, Blekinge. Festivalen inleds den 8 juni.

• Way Out West 2011
    Göteborgs stora festival i augusti. Festivalen hålls i Slottskogen  och den är redan inne på femte året.

• Rockstad: Falun 2011
    3 juni börjar festivalen på skidstadion i Falun.

• Getaway Rock festival 2011
    Evenemanget blev 2010 utsålt med stora band som Slash, Megadeth, Motörhead, Deftones m.fl. Festivalen sker på Gasklockorna i Gävle med start den 7 juli.

• Metaltown Göteborg 2011
    I år på nytt ställe. Tillsammans Göteborg Galopp så utvecklas området utanför galoppbanan i Säve. Festivalen inleds den 17 juni.

• Putte i parken ( PIP ) 2011
    kl 15.00 den 6 juli öppnar grindarna till Nya Kupolen, Karlskoga, med artister som Daniel Adams Ray och Stefan Sundström.

• Streetstar festival 2011
    Redan den 28 januari inleds festivalen i Solnahallen och pågår i två dagar. Tävlingar med över 400 dansare ifrån ett 20-tal länder som battlar i Breaking, Hip hop, Popping, Locking, House, Vougin och Waacking.

• Countryfestivalen 2011
    Två dagars festival i Sunne med countryartister av världsklass. Börjar den 28 januari på Selma Lagerlöf i Sunne.

• Malmö Comedy Festival
    13 februari. Ett antal av Sveriges bästa ståuppkomiker kommer att bjuda på en fantastisk skrattfest i årets roligaste festival!

• Karlskoga rock & bluesfestival
    5 mars är det dags för rock och blues i Karlskoga.

• Minus 30 Inomhusfestival
    Minus 30° är en inomhusfestival i Kulturens hus, Luleå. Festivalen går av stapeln lördag 19 mars 2011 för fjärde året i följd.

• SGA Festivalen 2011
    Stockholm Goes Alternative festival den 17-18 juni. Fokus ligger på stilarna EBM, Industri, Goth, Aggrotech och Synthpop.

• Urkultfestivalen 2011
    Urkult 4-6 augusti 2011 i Sollefteå. Människor i alla åldrar från alla kulturer träffas för tre dagars underbar musik, workshops och teater. Festivalen är känd för att vara en bra plats för familjer och barn.

• Gospelfestival 2011
    12 Juni Falkenberg. Gospel Bliss arrangerar Gospelfestival på Vallarnas Friluftsteater. Medverkar gör Cecilia Vennersten, Kingen och ca hundra körsångare.

• Uppsala Reggaefestival
    Tre dagars festival med start den 6 Augusti.

• Festivalen Frizon 2011
    Frizon är festivalen med det bredaste programmet i Sverige. Konserter, gudstjänster, teatersport, fotbollsturnering, designverkstad, bibelstudier, debatter och mer än du kan önska. Festivalen går av stapeln den 10 augusti i Kumla.
  • Öland Roots
    15 juli (campingen öppnar den 14 juli) i Sandbergen. En av Sveriges mysigaste festivaler. Den har varit slutsåld de senaste fyra åren.

• Lunds humorfestival
    Festivalen går av stapeln 2-3 september och liksom förra gången kommer den att hålla till på flera scener i centrala Lund

• Hultsfredsfestivalen
    Årets comeback! 14-16 Juli. Får fira 25 års jubileum i år istället.

• Where the action is
    Coldplays enda spelning i Norden. Biljettsläpp den 7 feb. Den inleds den 28 Juli i Göteborg

• Emmabodafestivalen
    Festivalen i de småländska skogarna. Datum: 28–30 juli

• Arvikafestivalen
    I år i mindre format än tidigare. Mer dans och synth. 14-16 juli

• VisFestivalen Västervik
    14-16 Juli i den fantastiska Stegeholms Slottsruin.

• Norway Rock Festival
    Rockfestival i vårt västra grannland. 7-10 juli i Kvinesdal.

• Skogsröjet
    12-13 augusti. Östergötlands rockfest i Finspång

Om Evenemang.se
Evenemang.se samarbetar med flera aktörer inom evenemang och biljettförsäljning i Sverige med målet att skapa Sveriges största heltäckande evenemangsguide (t.ex. för konserter, festivaler m.m), både lokalt och över hela Sverige.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom