Odd Hill AB

Facebook, mer än bara att gilla

Blogginlägg   •   Sep 07, 2010 07:17 CEST

När du idag surfar runt på olika hemsidor, som webbshoppar, tidningar eller bloggar, har du kanske börjat märke mer och mer hur det finns knappar för Facebook på sidan? Kanske kan du gilla artikeln du läser, eller så kan du bli ett fan till sidan på Facebook. Det du ser är de enklaste kopplingarna till Facebook, kallat Social Plugins.

Dessa släpptes i våras, och har vuxit lavinartat. Tack vare att de är så enkla att implementera, och tar så litet utrymme, finns det inga ursäkter för att inte lägga in det på passande ställen på din hemsida. Passande ställen är sidor som är intressanta och aktuella, som folk gärna vill tipsa sina vänner om. Bäst exempel är blogginlägg, nyhetsartiklar eller produkter.

Men det finns mer man kan göra för att integrera Facebook på sin sida. Sedan länge har Facebook haft ett lite mer avancerat API som möjliggör alla möjliga kopplingar. För ett litet tag sedan utvecklade vi en koppling mellan evenemang på en sida, och motsvarande evenemang på Facebook. När en användare tittar på ett evenemang på denna sida, kan han eller hon se, till exempel, vilka vänner som ska gå, och kan själva OSA till evenemanget.

Till skillnad från Social Plugins, krävs det här att användaren godkänner din sida. Detta görs genom ett enkelt klick på sidan, utan att behöva lämna den.

Eftersom alla (nästan) har ett konto på Facebook, är detta det bästa du kan göra för att engagera användarna på din sida. Större engagemang ger fler användare. Fler användare ger större spridning. Större spridning ger, ja, du kan nog räkna ut resten själv.

Om du inte redan gör det, passa på att Gilla vår sida på Facebook! Det gör du enklast längst ner till vänster på sidan.