Tria Studentfacket

Facket föryngras, del 2

Blogginlägg   •   Okt 18, 2010 12:35 CEST

Det händer just nu väldigt mycket spännande grejer i SKTF. På förbundsmötet häromveckan beslutades det, utöver att kvotera in yngre medlemmar i styrelserna, att ingen nyvald facklig förtroendevald inom SKTF bör jobba heltid med sitt uppdrag, utan helst max 80 procent! Detta är ett spännande och rätt så radikalt förslag. Traditionen med fackliga uppdrag på heltid har funnits med länge, och det blev en dramatisk debatt i frågan på mötet.

Den nya inriktningen ska inspirera unga att söka sig till fackliga uppdrag. Om man delar upp uppdragen emellan sig både hinner man med mer och syns mer på arbetsplatsen! Dessutom är det många unga som har lagt tid och pengar på att utbilda sig som inte har så stor lust att lämna sitt jobb för att arbeta fackligt på heltid.

Detta hänger också ihop med en mycket större fråga, nämligen rotationen på de fackliga uppdragen. Om en person är förtroendevald är den det på uppdrag av sina arbetskamrater. Men kan man vara representativ för sina arbetskamrater om man inte har jobbat med dem en längre tid, företräder man verkligen dem då? Genom en rotation på uppdragen tror SKTF att det går att uppnå en dynamisk facklig rörelse som är väl förankrad hos sina medlemmar och i sin omvärld.

Det är självklart fortsatt viktigt att respektera att det fackliga arbetet kräver kontinuitet och långtgående engagemang. Ofta behöver den förtroendevalda sätta sig in i ett komplicerat regelverk av lag och avtal, och dessutom arbeta upp goda relationer med arbetsgivaren. Alla som någon gång haft någon form av förtroendeuppdrag vet att det tar ett tag innan man själv har hittat sin roll, sitt sätt att vara och har koll på vad det är som är viktigt. Framgång kräver såklart att den förtroendevalda har tillräckligt med tid för att kunna bedriva ett kvalitativt arbete.

Givet detta tycker vi på Tria att SKTFs nya linje är viktig och ger massa hopp för framtiden! Det öppnar upp för att många fler får prova på det fackliga uppdraget som både är utmanande, utvecklande och väldigt roligt. Med det generationsskifte som kommer på arbetsplatserna inom de närmsta åren måste vi på riktigt ta tag i frågan om hur vi också får in en ny generation av förtroendevalda!

Vad tycker du om det här? Diskutera gärna med oss!