´ONO IMPORT AB

"Fairtrade kaffe" behövs även i paradiset Hawaii

Blogginlägg   •   Dec 03, 2015 12:42 CET

Kaffe branchen är känd för att vara en grym kommoditetsbörs. Så är även fallet i paradiset Hawaii. Den första kaffeplantan fördes dit från Brasilien ibörjan av 1800-talet. Hawaii visade sig ha de optimala förutsättningarna för den annars mycket känsliga och svårodlade arabicabönan.

Många ursprungliga lokalbor har haft kaffe på sin mark i generationer. Dock har Kona distriktet tagits över av ett fåtal ditflyttade affärsmän som pressar priserna på kaffebären för de mindre odlarna samt tar in billig arbetskraft från Mexiko för att plocka kaffet.

"Då jag bodde i Kona och besökte några av de större odlarnas kaffeturer såg jag små baracker där mexikanare trängdes under säsong för att plocka kaffe till en minimumlön under långa arbetsdagar" säger Susanna Nordlund, VD på ´ONO Import AB. "Med tanke på den höga arbetslösheten lokalt på Hawaii hade det varit möjligt för de större odlarna att skapa arbetstillfällen och erbjuda värdiga löner", fortsätter hon.

Med denna erfarenhet i bagaget är det viktigt för Susanna Nordlund att hennes företag bidrar så mycket som möjligt på plats på Hawaii. Därför har ´ONO Import valt att samarbeta med ett rosteri i Kona som köper kaffebär från små odlare och familjer. Där den extra inkomsten från sin kaffeförsäljning gör en skillnad i vardagen. Att certifiera kaffet som tex ekologiskt och så vidare är i USA en mycket kostsam process och inte en möjlighet för de mindre gårdarna. Just nu är ´ONO Import så nära fairtrade kaffe som det är möjligt i Kona och har som mål att konstant utveckla och förbättra detta.

Alla har rätt till en värdig lön och ett värdigt pris för sina varor. Även i paradiset Hawaii.