Inhouse

Felrekrytering - en dyr affär

Blogginlägg   •   Nov 15, 2010 23:18 CET

I Dagens Media den 10 november lyfte tidningen problematiken kring rekryteringar där företag tvingas betala miljonbelopp då de inte gjort en ordentlig analys av sina nyanställda.

Enligt tidningen kostar i genomsnitt en felrekrytering 700 000 kronor, en siffra som stiger ytterligare när det kommer till chefsposter.

Slarv vid referenstagning och kontroll av de anställdas bakgrund ses som huvudanledningar till varför företag missar i sin rekrytering, vilket ofta leder till dyra återbetalningar i form av fallskärmavtal eller stämningsbelopp.

Kajsa Tamsen, affärsområdeschef och Vice VD på Inhouse, ger sin syn i frågan.

– Det är viktigt att kvalitetssäkra sin process när det gäller rekrytering. Jag tror många företag slarvar med detta och tar för lätt på uppgiften när det kommer till att hitta sina kandidater. Till exempel när det gäller att säkerställa sina källor, detta är betydelsefullt och något Inhouse är noga med.

Kajsa fortsätter:

– Inhouse verksamhet bygger på våra egna kvalitetssäkrade arbetsmetoder. Redan från dag ett vet vi vad kunderna behöver och vi kan genom detta ta ansvar för utfallet.