Risetrade

Flatout: Ultimate Carnage - Format: Xbox 360, PC / Testad version: Xbox 360

Blogginlägg   •   Okt 04, 2010 14:24 CEST

Lervällingen sprutar. Bakom mig exploderar en bil som kraschat in i en betongvägg. En snäv vänstersväng väntar ett tjugotal meter bort. Jag hinner knappt reagera. En sekund senare och min förare har slungats ut genom rutan efter att bilen våldsamt kört rakt in i ett onormalt brett träd. Flatout är tillbaka och det är precis lika intensivt, galet och finskt som alltid. Snackar vi om vanvettigt galna racingspel som helt och hållet lever på sitt vansinniga upplägg, är Flatout tillsammans med Burnout självutnämnda makthavare. Flatout: Ultimate Carnage är i grund och botten en uppgraderad version av Flatout 2, som här har släppts till denna generations konsoler. Grafiken är bättre än någonsin, och några nya banor har smugit sig in för sakens skull. Om du aldrig har hört talas om Flatout förut är det här med andra ord ett utmärkt val.

I Ultimate Carnage tävlar du mot elva andra motståndare i kampen om att bli världens bästa vansinnesförare. Du startar med en rätt risig derbykärra men du har snabbt tjänat in pengar nog att köpa allt värre fordon. Det finns tre tävlingsklasser att bevisa sina färdigheter i – Derby, Race samt Street Race. Det är i tävlingarna som valmöjligheterna börjar öppna sig. Kör tokaggressivt eller smart – vägen till framgång är många och det allt är inte bara svart eller vitt.

Efter varje race får du pengar efter vilken position du kör i mål som (såklart) men även hur du har betett dig. Den förare som har åsamkat mest skada på de övriga motståndarna tjänar sin slant för bedriften, medan den förare som kört det snabbaste loppet får lite extra kosing för det. Det här ger en något mer kryddig eftersmak, och är såklart välkommet. Men det viktigaste av allt är såklart att komma först i mål, vilket ger överlägset mest pengar.

Pengarna som du tjänar kan spenderas på att antingen köpa nya bilar, eller användas för att förbättra den bil som redan har. Utöka hastigheten, göra bromssträckan mindre eller kanske göra bilen mer lättmanövrerad. Eller varför inte göra allt? Detta djupet är något som verkligen behövs i karriärläget, som annars skulle ha känts något för tomt och fattigt. Att förfina sin kärra, för att sedan märka förbättringarna ute på banan är riktigt roligt och inställningarna är fler än vad man först tror.

Variationen i karriärläget är inte den bästa i övrigt, och det enda vi får är egentligen de vildsinta tolvmannatävlingarna som här måste tacklas i turneringar där placeringarna i varje race läggs ihop för att i slutändan läggas ihop och ge dig din slutgiltiga plats. Detta fungerar överlag mycket bra, men när du väl har avancerat lite i karriärstegen kan en turnering innehålla hela sex banor, vilket är alldeles för mycket.

Dessutom återkommer banorna nog ofta för att du ska bli mer än mätt innan du har nått elitnivån. Svårighetsgraden är också något för högt ställd, vilket i kombination med de långa turneringarna kan bli direkt irriterande. Här slutar dock klagomålen. Den överlägset bästa delen i Flatout: Ultimate Carnage är utan tvekan Carnage Mode, där allt vansinne har samlats på ett och samma ställe. I Carnage Mode slipper vi de ordinära racetävlingarna och vi slipper oroa oss över att hålla en jämn ekonomi och att välja rätt fordon till banorna.

På det välserverade smörgåsbordet finner vi Carnage Race, där det gäller att skada så mycket som möjligt – motståndare, kringliggande objekt och miljöerna i sig ska alla ta så mycket skada som möjligt – samtidigt som du kämpar mot klockan. Att komma först i mål är alltså inte ens möjligt i detta spelläge, något som känns avslappnat och superskönt. Vi hittar också Destruction Derbys, där du sittandes i en skrothög på fyra hjul ska förstöra så många motståndare som möjligt innan tiden är ute. Precis lika skoj som det låter. I ”Beat The Bomb” ska du nå markerade checkpoints innan den tidsinställda bomben på din bil förvandlar dig till metallstycken. Varje checkpoint ger dig några extra sekunder att ta dig vidare. Utmanande och svårt.

Det slutgiltiga och tveklöst mest underhållande spelsättet kallas för ”Stunt” och precis som namnet antyder handlar detta om stunts. Och i Flatout-anda handlar det alltså om att slunga ut sin förare genom rutan, styra denne genom luften och landa perfekt. Vad sägs om att spela Flatout-bowling eller att skicka iväg din förare i en basketkorg? Låt din förare flyga genom brinnande ringar för att sedan landa i en enorm bassäng, eller testa dina färdigheter i skidhoppet. Det är här all den galna humorn och den rena spelglädjen samlats, och det är helt otroligt roligt att utforska vad finska Bugbear kastar på dig härnäst. Carnage Mode är en oerhört matig och rolig del av Flatout: Ultimate Carnage, och ett perfekt komplement till det betydligt mer krävande karriärläget.

Rent grafiskt är Flatout: Ultimate Carnage riktigt bra, som trots något år på nacken bitvis imponerar stort. När bråte och gnistor blandas med explosioner och grovgrus är det svårt att inte le. Över 8000 (!) förstörbara objekt har pressats in på varje bana i spelet för att ge en äkta känsla av kaos och de olika rutterna är fyllda till bredden med grafiskt pulveriserbart godis, något som såklart är roligt att se.

I slutändan är Flatout: Ultimate Carnage ett lyckat spel, och även om det finns en del minuspunkter, är det positiva trots allt övervägande. Det underbara Carnage Mode, intensiteten, den sköna fysiken och alla galna idéer är riktigt bra, allihopa. Om du aldrig tidigare har spelat Flatout är detta ett utmärkt köp.

Text Simon

Risetrade