Aktiebolaget Systemstöd

Flexibelt affärssystem

Blogginlägg   •   Maj 27, 2014 10:50 CEST

Är ert affärssystem flexibelt? VD:n i det nystartade företaget ställde frågan för 13 år efter att ha ritat pilar på whiteboarden i ett allt mer komplicerat mönster. Pilarna visade det tänkta logistikflödet för produkter och tjänster som då inte fanns. Han avslutade sin presentation med orden - är ert affärssystem flexibelt?

Idag har företaget drygt 100 medarbetare, omsätter kring 500 miljoner och fortsätter att växa.

I blogginlägget Valet av affärssystem viktigt för tillväxtföretag beskrivs de krav tillväxtföretag bör ställa på sitt affärssystem. Att de tillväxtföretag som lyckas hålla tempot i sin expansion från start, tänker på och prioriterar effektivt affärsstöd. De som lyckas i sin tillväxt tänker inte bara på hur processer och flöden ska vara effektiva vid verksamhetens uppstart. Utan även i ett senare skede, när man finns i flera länder, omsättningen ökat med många procent och nya krav kommit fram som man inte hade en tanke på vid uppstarten.

Men för ofta händer det att tillväxtföretaget i sin uppstart tänker "kort" vad gäller affärssystem. Billigaste, enklaste lösning kompletterat med mycket manuellt arbete i mängder av Excel-ark är en alltför vanlig variant.

Läs vidare i Affärssystem för tillväxtföretag på systemsstödsbloggen här