Coaching i Näringslivet

Fönsterputsen som gick över styr

Blogginlägg   •   Aug 13, 2015 11:27 CEST

Efter en härlig semester tillbringad på hotell och stuga, så landade vi till sist hemma i huset några få dagar innan semesterns slut.

Med lugn puls och friska ögon, så tänkte jag att jag äntligen skulle ta tag i den där fönsterputsen av verandans alla fönster. Jag började med glatt humör med en syssla jag verkligen inte gillar. Putsa gamla spröjsade fönster är svårt. När fönster nummer två var avklarad, så ändrade projektet riktning. ”Nej, om jag kanske ändå skulle ta tag i att måla om de gamla fönstren i verandan!” Detta hade jag och maken visserligen bestämt att göra nästkommande sommar, då vi innan semestern enades om att vi ville tillbringa semestern med att vara lediga och resa och INTE vara hemma och fixa med huset och göra massa måsten. Men nu hade jag ju varit iväg på min semester och var laddad med massa energi och det kändes helt plötslig väldigt dumt att vänta med något som kunde göras nu. Sagt och gjort, efter lite letande i källarens skrymslen, så hittade jag målartvätt och en burk med grundfärg. Bara att sätta igång! Dagen efter for jag till målarbutiken för att köpa kitt och fönsterfärg. Och när jag ändå var där, så passade jag på att också köpa ny färg till källarens golv…!

Vad är det som att få mig att äntligen göra det som jag tidigare tyckt var klokast att skjutsa på framtiden?

Jo, det stavas ledighet. Tid för reflektion. Laddade batterier. Kalla det vad du vill, men utan de där lediga veckorna är jag helt säker på att fönstren hade förblivit oputsade ett tag till och definitivt omålade minst ett år till. Jag behöver få vara ledig för att ta tag i mina projekt som inte står överst på priolistan. Och faktiskt tycka det är kul att göra dem.

Vad händer om vi inte får tid för ledighet och tid för reflektion i vår jobbvardag? Och vad händer om vi tillåter oss lite ledig tid och tid för reflektion ”mitt i”? Jag tänker på de främst it-företagen jag läst om i Silicon Valley, som låter medarbetarna själva bestämma hur mycket och när de ska ha semester. Är det kanske just det som kan få igång produktivitet, kreativitet och innovation? Jag menar självklart inte att måla fönster på villan, utan vad då kan vi då åstadkomma på arbetsplatserna? För det är ju så klart inte bara mitt hus fönster som jag hugger tag i. Jag är lika laddad för att dra igång och jobba. Har massa tankar i huvudet om vad jag ska göra under hösten. På semestern har jag läst de där intressanta böckerna som legat i högar och väntat på att bli lästa, en del påbörjade men inte utlästa för annat kommit emellan. Nu har jag läst, inspirerats och beställt ett gäng nya i ämnen jag vill fördjupa mig i. Jag är taggad och står i start groparna för att hugga tag i saker jag vet att jag skjutit upp. Saker som jag vet att om jag gör dem så blir det skillnad. Jag tar med mig känslan av tillfredsställelse jag kände när fönstren blev målade och inte kommer att ruttna i höstens regn och vinterns snö. Den känslan får inspirera mig till att klättra över de där murarna även vad det gäller jobbet. Och allt är ledighetens förtjänst. Jag ska nog ta mig tid att stänga av lite då och då. Jag menar redan innan nästa sommar. Vem vet vilka stordåd jag då kan uträtta? Och nu tänker jag än en gång på mitt jobb.

Hur ser det ut för dig? I din organisation? Inte bara för din egen del (även om det är viktigt att ta på sig syrgasmasken själv innan man hjälper andra) men hur ser det ut dig omkring dig? Finns tid för att stänga ner och ladda om? Alltså så där lite ”mitt i”.

Tänk på vilka resultat det kan bli om du vågar ta ledigt, stänga av och ladda om!

Eller lider du bara jobbångest så här efter sommaren? Batterierna känns fortfarande inte laddade? Då kanske du är på felplats? Tiden efter semestern är en bra tid att ta tag i det och fundera på vad du vill göra framöver. Inte så lätt alla gånger, men skaffa ett bollplank, en coach, och se till att göra en plan för att ta dig till den plats där du hör hemma. Eller fyll på med en utvecklande utbildning. Kanske en coachutbildning kan ge dig perspektiv, ny energi och fördjupade kunskaper om hur du får andra att hitta sin motivation och drivkraft.

Du vet var du når oss om du vill veta mer. Här kan du läsa om coaching och om vår coachutbildning www.coachinginaringslivet.se

Hoppas vi ses i höst!