JAK Medlemsbank

Folkfinansiering - något att räkna med

Blogginlägg   •   Jan 29, 2014 14:54 CET

I förra veckan såg jag en statusuppdatering från min hustru på Facebook (ja, det händer att vi pratar med varandra också) om att hon ska ge 500 kr till en knäckebrödsfabrik för att de ska kunna fortsätta att grädda en viss typ av knäckebröd.

- Jaha, frågade jag. Vad får du för det då?

- Ja, jag får väl ett knäckebröd, svarade min hustru.

Vad min hustru inte visste var att hon resonerat som en riktig riskkapitalist. Hon var beredd att gå in med pengar i ett företag där risken var stor att hon förlorade pengarna och hon hade bestämt sig för vilket avkastningskrav hon ville ha på sin investering.

Den stora skillnaden var att hon såg sitt avkastningskrav i något annat än pengar. Hon såg ett värde i att knäckebrödsfabriken fanns kvar och hon såg fram emot att få smaka på den avkastning hon skulle få.

Den gängse definitionen på avkastningskrav är idag hur rik det kan göra oss på pengar. Jag ska kunna dra nytta av ett företags problem för att jag själv ska få mer pengar. Vad det sysslar med är inte så viktigt om bara jag får tillräckligt med pengar tillbaka.

De som gör mig glad är att jag ser mer och mer tendenser till Folkfinansiering. Något som även kallas Crowdfounding. Det vill säga att många enskilda individer går ihop med en mindre summa var för att stödja eller investera i ett projekt eller företag. Än så länge har det ofta handlat om väldigt små projekt, ofta inom kulturbranschen, men det börjar även komma andra typer av företag.

Själv har jag köpt min mobiltelefon via Folkfinansiering. I början på förra året var det ett gäng i Holland som bestämde sig för att göra en mobiltelefon som var miljö- och rättvisemärkt. Då de inte hade det kapital som behövdes och inte ville blanda in riskkapitalister med mycket pengar som avkastningskrav valde de en annan modell. De sa: ”Köp och betala din telefon nu. När vi sålt 5 000 telefoner kommer vi att påbörja arbetet.”
I juni 2013 hade de sålt tillräckligt många och började arbetet. Min telefon fick jag för ett par veckor sedan. Mitt avkastningskrav: en telefon som är snäll mot naturen och tillverkad på ett schysst sätt. Min risk: Att projektet misslyckades och jag förlorade mina betalda pengar. På detta tänkte jag: Det gör inget. I det fall det inte lyckas har jag i alla fall bidragit till ett försök att göra världen lite bättre.

Som jag ser det finns det inga nackdelar med Folkfinansiering. Människor blir medvetna och engagerade i företag i sin närhet. Vi kan se andra värden då vi vet mer om företagen, än bara ett sätt att bli rika på pengar. Mindre företag och projekt får möjlighet att skapa finansiering för sina idéer. Lokal ekonomi när det är som bäst! Svårigheten och utmaningen för företaget blir att övertyga oss om varför vi ska vara med och finansiera deras projekt. De måste då komma med något som lockar oss. För min del var det miljön och rättvisan och för min hustru var det den lokala närvaron. För vilken stor riskkapitalist hade detta spelat någon roll?

Magnus Frank

Bankchef JAK Medlemsbank

PS. Telefonen heter Fairphone, www.fairphone.com och knäckebrödet hittar du på www.prioleva.se