Klockor

Fossil krossar vinstförväntningar - ökar på börsen med 14 % Amerikansk vintage i modern anda

Blogginlägg   •   Apr 08, 2016 13:31 CEST

Detta amerikanska varumärke som etablerades tämligen sent på 80-talet har framför allt gjort sig ett namn på modemarknaden genom sin vintageinspirerade känsla i märkets produkter. En slags moderniserad vintagedesign där man skapat en positiv klang för retro och gammalt, vilket bidragit till att märket vuxit sig från att vara en liten enklare klocktillverkare till ett globalt livsstilsvarumärke. En typisk Fossil klocka har en uttrycksfull och unik design, ofta med den nämnda ikoniska vintagekänslan som en del av accessoaren. ”Vintage blir aldrig gammalt” är en nyckelfras och har blivit företagets ledande filosofi när det gäller design och business. Fossils egna varumärke finns väl representerat bland återförsäljare som säljer märkets klockor online och i vanlig butik. Idag har märket över 400 egna butiker, 4 000 återförsäljare och 13 000 anställda runt om i världen. Fossil är mer än bara klockor, det är en stor börsnoterad företagsgrupp i vilken, förutom den egna tillverkningen, även andra stora varumärken ingår på ett eller annat vis.

På senaste tiden har man kunnat läsa sig till att Fossil-gruppen under väldigt kort tid haft en rejäl ökning på börsen. Totalt har aktien stigit med hela 14 %, vilket krossar de satta förväntningarna avsevärt och detta har såklart gett företaget en stark position på marknaden och en fördelaktig start på det nya året. Företagets nettoförsäljning var i de senaste siffrorna 992,5 miljoner dollar, vilket är betydligt mer än Fossils budgeterade 928,2 miljoner dollar. Vinsten kunde ha varit ännu bättre om det inte vore för en stark dollarsedel, vilket såklart reducerat intjängingsvärdet från utlandet.

Fossils armbandsur herr och dam finns i massor av olika modeller. Några av de mest populära är bland annat:

Cecile (dam)

• Finns i tre olika varianter (roséguld, silver och läder).

Grant (herr)

• Stilfull modell med romerska siffror i urtavla.

• Finns i elva olika varianter (läder, silver, blandat material och olika färgtoner i urtavla).

Fossil coachman

• Den här modellen andas vintagekänsla med ett klassiskt armband i läder som finns i olika färger.

• Stilfull urtavla som går att välja i olika nyanser.

Pilot 54

• Klassisk analog modell med läsvänlig urtavla.

• Finns i två varianter som skiljer sig vad gäller armbandslädrets- och urtavlans färg.

Så vad ligger bakom Fossils framgångar?

Fossil-portföljen

En starkt bidragande orsak till Fossils ökade försäljning och stigande aktie på börsen är företagets samlade portfölj av andra stora varumärken. Fossil tillverkar bland annat dam klockor och herr klockor åt kända märken som Burberry, Michael Kors och Adidas för att nämna några, vilket självklart ger företaget en fördel på flera plan, framför allt ekonomiskt. Fossil är ett aktivt och innovativt företag som ständigt fokuserar på att presentera nyheter och produkter i enighet med marknadens förväntningar.

Online-fokus

Genom att dessutom fokusera mycket av Fossils aktiviteter och synlighet online samt bedriva försäljningen via egna e-butikskanaler har det även genererat i en högre rotation på börsmarknaden, och ett ökat försäljningstryck av klockor på nätet från både Fossils egna kollektioner och företagets portföljvarumärken. Man har jobbat hårt för att få konsumenter att utforska Fossil-klockor online via kampanjer, samarbeten och unika erbjudanden. Lyxiga designerklockor är den bästa presenten, något Fossil verkligen har lyckats implementera i både strategi och marknadsföring.

High tech-fokus

Förra året lanserade Fossil sin första Android bärbara smartwatch ”the Fossil Q Founder”, vilket var ett viktigt steg i företagets innovativa process och utveckling av produkter. Att skapa tekniska och smarta klockor i traditionell design var en utmaning, vilken man från företagets sida var oerhört stolt över att ha klarat av, och att produkten dessutom genererade i positiv feedback. Mycket tyder på att Fossil har stora visioner när det gäller smarta klockor i framtiden. I november köpte Fossil-gruppen bland annat smartklocktillverkaren Misfit för hela 260 miljoner dollar. Ryktet säger att bolaget ska lansera smarta klockor för Michael Kors redan kommande år.