EcoActive North AB

Från glaciär till skaljacka

Blogginlägg   •   Okt 31, 2012 21:08 CET

Alpernas största glaciär Aletsch, har fått ge namn åt Vaudes flaggskepp. Nu är det ju visserligen inte glaciären vi tänkte berätta om, men som kuriosa kan nämnas att Aletsch ligger i Schweiz, täcker hela 120 km² och är 23 mil lång (glaciären alltså).

Nog om gammal is. Vaude Aletsch är en fantastisk skaljacka som har fått mycket uppmärksamhet på mässor runt om i världen, mycket på grund av att den ligger ljusår före sina konkurrenter när det gäller eco-tänk. Jackan är tillverkad i Sympatex. Ett unikt 3-lagersmembran tillverkat av 100 % polyester vilket gör det helt återvinningsbart. Membranet är som alla andra tekniska material för skalplagg regntätt och har mycket bra förmåga att släppa ut fukt eller ”andas” som man ofta säger. Självklart är alla sömmar tejpade.

Tekniska detaljer finns det gott om. De nyutvecklade dragkedjorna gillar vi skarpt. När vi första gången fick en förevisning om Aletsch av Vaudes distributör i Sverige, visade de oss att man faktiskt kan dra på var sin sida om dragkedjan och att den då fortfarande håller tätt, riktigt coolt.  En annan bra teknisk detalj på jackan är de extra långa dragkedjorna under armhålorna. Till skillnad från många andra skaljackor sträcker de sig från undersidan av överarmen hela vägen utmed sidan, där de slutar strax ovanför höften. Detta gör att överskottsvärme och svett snabbt ventileras ut vid fysiska aktiviteter. Är man t ex. på topptur kör man fullt öppet på vägen upp och stänger till på vägen ner.  På så sätt håller man en komfortabel temperatur hela tiden. Sen är det ju så att även om ett skalplagg andas så finns det inget membran som klarar av att andas ut hur mycket som helst. Blir man svettig är det tvärdrag som gäller helt enkelt och där är Vaude Aletsch grym. Som de flesta andra skaljackor får du plats med hjälm under luvan. Fickor finns det gott om, två bröstfickor med regntäta dragkedjor, två vanliga sidofickor, en ficka på axeln för t ex. liftkort, telefon eller GPS, en innerficka i mesh osv.

Kort och gott en otroligt mångsidig skaljacka som funkar lika bra på vinter som på våren, hösten eller sommaren. Den finns i både herr och damstorlek och på EcoActive.se har vi valt ut två riktigt heta färger: ”Rock Melone” till grabbarna och ”Viola” till tjejerna. Just nu har vi dessutom kampanj på bland annat Aletsch.