Epson Sverige

Framtidens teknik för detaljhandeln och hotellbranschen är redan här

Blogginlägg   •   Okt 13, 2016 10:33 CEST

Eftersom tekniken fortsätter att avancera snabbt har kundernas förväntningar stigit. Inom detaljhandeln och hotellbranschen måste man anta utmaningen för att möta och överträffa dessa förväntningar. I själva verket är detta en tid av ökad konsumentkännedom där kunden lätt kan undersöka och jämföra produkter eller tjänster för att säkerställa att de får bästa möjliga resultat. Ett exempel är hur en genomsnittskonsument 1993 handlade i 7 butiker, något som hade dubblats till 14 butiker redan 2013, vilket innebär att konkurrensen mellan företag nu är större än någonsin.

Teknik som förstärker shoppingupplevelsen
För att få ett försprång behöver företagen engagera konsumenterna och försöka vinna deras lojalitet. Detta kan uppnås genom att använda teknologi på nya och innovativa vis. Till exempel har man i Burberry´s butiker fäst RFID (Radio Frequency Identification) på vissa produkter som aktiveras när kunden plockar upp den, startar en produktvideo, eller relaterat material på närliggande speglar. Detta gör att butikens roll minskar när det gäller konkret försäljning men butiken har ändå en kritisk roll för att skapa en engagerande miljö som attraherar och inspirerar kunderna.

Omnikanalshandel
Det är dessutom viktigt att ta hand om de många kanaler som kunderna använder. En studie upptäckte att nästan hälften av alla kunder vanligtvis använder sig av tre eller fler kanaler för att göra sina inköp. Detta visar att det finns ett behov av en sömlös omnikanalsupplevelse som till exempel en app, websida eller konto på sociala medier. En kund kommer inte att vara positiv till ett varumärke som inte är villigt att kommunicera med dem på ett sätt som de är vana vid i sin vardag. Det är därför viktigt att det finns olika strategier för till exempel betalning via QR-kod, där man skannar koden och betalningen sker omedelbart, vilket kommer att man ökar kundens positiva attityd mot företaget på grund av att man anpassar sig till den efterfrågade livsstilen. Fler exempel från hotellbranschen kommer från Hilton som har utvecklat en app som låter kunden checka in före ankomst, välja rum och till och med låsa upp hotellrumsdörren genom att använda sin mobiltelefon. Att använda teknologi på detta sätt gör att kunden upplever större kontroll över sin hotellvistelse vilket i sin tur förhoppningsvis leder till en mer avslappnad och positiv upplevelse över lag.

Kunden med befogenheter
En annan trend för dem inom detaljhandeln och restaurangsektorn gäller kunder som tex. känner sig delaktiga i sitt handlande genom att lämna feedback som till exempel inom Uber och Tripadvisor. Detta beskriver hur kunder enkelt kan sprida omdömen och åsikter gällande service eller produkter som de har använt, vilket ger nästan nolltolerans för företag som inte möter dess krav och förväntningar.

Medan det första steget för att klara denna utmaning helt klart är att erbjuda en fantastiska service och de produkter som kunden blivit lovad, är det andra steget att effektivt bemöta både positiv och negativ feedback. Och kundservice bör ha hög prioritet med tanke på att kunderna i dag har möjlighet att offentligt uttrycka sig i olika medier, så som Tripadvisor och Twitter, är det viktigt att företagen följer sitt rykte online.

Detta skapar en offentlig plattform för negativ feedback som förvandlas till en positiv demonstration i hur mycket ett företag bryr sig om sina kunder genom olika erbjudanden, rabatter eller kuponger för att kompensera för en negativ upplevelse.

Effektiv användning av stora mängder data
Ett annat sätt att attrahera kunderna är att skapa personliga erbjudanden eller produkter.Förvånande nog har undersökningar visat att personliga kampanjemail leder till flera klick och köp, medan insamlande av data gällande kunderna är extremt värdefullt när denna information kan förvandlas till en skräddarsydd service för just den kunden.

Åter igen har Burberry visat hur man med framgång använder sig av kunddata genom att utrusta butikspersonal med iPads, som samlar in information gällande kundernas tidigare köpvanor, vad man har provat för kläder med RFID taggar och deras sociala mediaprofiler.

Detta ger butikspersonalen en omfattande profil av kunden och leder till att man kan ge smartare rekommendationer.

Dock måste företagen också vara vaksamma för dataintrång och försäkra konsumenten om att deras uppgifter är säkra.

Orginalitet är ett nyckelord när det kommer till IT
Med hjälp av teknik kan man på originella sätt engagera konsumenterna, sömlöst integrera din verksamhet till konsumentens livsstil, ta recensioner på allvar, och med hjälp av stora mängder uppgifter peka ut och fånga kunder vilket är nyckeln till att befinna sig på toppen av trender inom denna sektor.