Bolagskanalen AB

Franchising & starta eget

Blogginlägg   •   Dec 01, 2009 14:40 CET

För den som har tänkt sig att starta eget helt på egen hand finns det ofta inte någon färdig och testad affärsmodell. Det är därför också svårt att avgöra hur pass lönsam affärsidén kan komma att bli. Att bli företagare inom en franchisekedja ger förvisso ingen garanti för lönsamheten, men affärsidén är redan rejält testad och man har en bra uppfattning om lönsamheten. Därmed skapas en högre säkerhet i företagandet.

Franchising kan jämföras med att hyra ett affärskoncept som är prövat och där det finns instruktioner och löpande rådgivning för hur affärskonceptet skall bedrivas.

Franchising är en samarbetsform mellan ägarmässigt oberoende parter. Den ene, franchise givaren, äger ett väl prövat och lönsamt affärskoncept och hyr ut affärskonceptet till en franchisetagare. Den andre, franchisetagaren, driver eget företag och istället för att driva ett eget affärskoncept så hyr denne affärskonceptet av franchise givaren, och bildar en länk i en kedja av företag som bedriver samma verksamheter.

För mer information kontakta:

Bolagskanalen

mail: info@bolagskanalen.se