ÄPPELRIKET

Frida den nya Svenska äpplesorten på väg till butikerna.

Blogginlägg   •   Feb 03, 2011 15:43 CET

Efter att ha våndats sedan i oktober, då vi stängde kylrumsdörrarna om äpplet Frida, kan vi nu andas ut. Igår öppnade vi kylrummet igen och återsåg en söt, krispig och vacker Frida. Som efter nästan fyra månaders vila, fick vakna upp för att provsmakas av ett antal äppleexperter från Äppelriket.

Varför har vi då våndats? Jo vi har satsat ganska mycket tid och pengar för att få fram en ny Svensk äpplesort. När man då lägger in frukten i våra långtidslager, så släpper vi till viss del kontrollen över vad som händer med äpplena inne i kylarna. Vi kan inte öppna dörren och gå in och titta. För då förstör vi atmosfären som finns i rummet och mognadsprocessen sätter igår. Alltså gäller det att avvakta och se vad som händer. Skulle det finnas skador av svampar på frukterna, eller hade mognadsprocessen startat innan vi stängd in frukten eller andra typer av fysiologiska skador. Men vi fick nästan glädjefnatt, inga skador, inga svampar, smaken är fantastisk och den gyllen gula grundfärgen med den röda kinden, gör Frida till ett av de vackraste äpplena vi har.

Nu har vi kallat in fullstyrka i packsalen och vi packar för fullt. All Frida kommer att säljas i Äpplrikets pappkartong och med en liten etikett som det står Frida på varje frukt. Detta för att kunden verkligen skall se att det är ett Frida man köpt.

Hoppas ni tycker om sorten, gå gärna in på vår facebook sida Äppelriket och skriv vad ni tycker om Frida, förhoppningsvis tycker ni som jag.

Hälsningar

Lars-Olof i Äppelriket