Alerta Bokförlaget

Fridtjof Nansen (1861-1930) En stor mänsklig förebild och Norges störste våghals (4)

Blogginlägg   •   Maj 14, 2014 11:46 CEST

När Första världskriget tog slut i november 1918, blev det ändå inte fred på jorden. Överallt blossade nya strider upp. Grekland och Turkiet råkade i luven på varandra. Sommaren 1922 blev grekerna slagna av turkarna i Mindre Asien, där det bodde både greker och armenier. I vild panik övergav de sina hem och allt de ägde och inom kort befann sig en och en halv miljon människor på flykt från Turkiet och Mindre Asien.

Nationernas Förbund hade just sammanträde i Genève, när Nansen fick ett telegram från den grekiska regeringen med bön om hjälp. NF gav honom fullmakt och han delade ut order och anvisningar till sina medhjälpare. Man lyckades samla flyktingskarorna och inkvartera dem i tält och baracker. Men vart skulle de sedan ta vägen? Grekland var utarmat efter elva års krig och kunde knappast livnära sina egna fyra och en halv miljoner människor. Men Nansen var säker, han ville arbeta för att flyktingarna skulle få bosätta sig i Grekland. Men vem skulle nu bekosta detta företag?

Nansen svarade att om folk bara fick använda sina egna händer och armar, skulle de snart kunna hjälpa sig själva. De flesta av flyktingarna var jordbrukare och i västra Trakien och i Makedonien väldiga vidder av fruktbar åkerjord som väntade på plogar och såningsmän. Nationernas Förbund var med på banan. Han började med ett experiment med tio tusen flyktingar. Inom ett år kunde de försörja sig som bönder eller som silkesodlare och mattvävare. Resultatet blev ett nytt och rikare Grekland. Flyktingarna stödde med sitt arbete det utmattade grekiska folket att resa sig till nya krafttag. Inom fyra år hade Greklands uppodlade yta tredubblats och dessa invandrare införde dessutom nya odlingsmetoder. En halv miljon turkar flyttade till Turkiet. En folkförflyttning på ungefär två miljoner människor ägde rum. Ännu idag finns det en stor bitterhet på båda sidor.

År 1922 fick Nansen motta Nobels fredspris efter att i tre år oavbrutet ha levt och kämpat för sina nödlidande medmänniskor. Även de unga hyllade honom. Studenterna vid ett universitet i Skottland hedrade honom med en sällsynt utmärkelse; han utsågs till Lord Rector.

Få människor har under sitt liv upplevt så stora framgångar och mottagit så många hyllningar som Fridtjof Nansen. För Raul Wallenberg blev såväl Elsa Brännström som Fridtjof Nansen stora förebilder och ledstjärnor.

Lilian O. Montmar

Välkommen till min bokpresentation på Tumba Bibliotek den 22 maj kl. 18.30

I min dokumentärroman "För inte så länge sedan" skildrar jag samhället för 100 år sedan och människors livsvillkor, främst kvinnornas osynliga arbete. Våra förmödrar, de som kämpade för kvinnors människovärde, rätt till utbildning, rösträtt och ett jämställt liv, har bidragit till senare generationers välstånd. Ur ett kvinnligt perspektiv ser historien med mannen som norm annorlunda ut.

Recension i Tidningen Kulturen sehttp://tidningenkulturen.se/artiklar/litteratur/litteraturkritik/17085-litteraturlilian-o-montmar-foer-inte-sa-laenge-sedan

Välkommen att se en kortfilm om boksläppet i ABF-Huset den 17 mars :

Mer information om mina dokumentärromaner och e-böcker finns på Bokförlaget Alertas hemsidahttp://home.swipnet.se/Alerta

Se även Kunskapskanalen: http://www.ur.se/Produkter/174398-En-bok-en-forfattare-Maria-Magdalena-Mathsdotter?product_type=programtv&q=samer