QuickNet AB

FUE Ilter Metod för återställa hårväxt

Blogginlägg   •   Maj 11, 2016 14:19 CEST

Det finns olika typer av hårtransplantationer och metoderna för att transplantera hår har utvecklats mycket under de senaste åren.
Ilter Clinic arbetar med FUE Ilter Metoden (FUE IM) som är en avancerad hårtransplantation som utförs helt utan skalpell och stygn. Hårsäckarna avlägsnas en och en från en givaryta med hjälp av knappt millimeterstora mikrokirurgiska instrument under kraftfull förstoring. FUE IM är en odramatisk och patientvänlig metod.

De allra flesta kliniker arbetar fortfarande med en metod som kallas för STRIP där en ca 22 cm lång hudremsa avlägsnas från baksidan av huvudet (givarytan) från öra till öra med hjälp av en skalpell varpå huden sedan sys ihop. Vi varken använder eller rekommenderar den metoden. På Ilter Clinic arbetar vi uteslutande med mikrokirurgi och minimala ingrepp. En annan metod som marknadsförs är en metod där man påstår sig utföra fue utan kirurgiskt ingrepp. Det är inte möjligt och därför felaktig marknadsföring. Vid sådana behandlingar används en inplantatpenna med en kanyl som penetrerar huden med stor risk för att skada omkringliggande hårsäckar. I momentet där hårsäckarna förs in i instrumentet finns även där en risk att skada och även torka ut hårsäckarna. Metoden orsakar onödigt trauma på dels hårsäckarna men även i mottagarområdet vilket försämrar resultatet.