B-Open Nordic AB

Glitter och glamour i den offantliga förvaltningen

Blogginlägg   •   Aug 14, 2012 16:19 CEST

Det är inte många ledare jag träffat som verkligen lever som man lär. Många bygger i stället upp ett varumärke. Det är lätt för många av oss att bryta mot egna principer eller regler. Jag hade själv en chef en gång i tiden som öppet sade; "lev som jag lär inte som jag gör". Om en person med pengar bestämmer sig för att köpa en dyr bil, ett extra hus eller ny dyr klocka så skall han självklart kunna göra detta utan att behöva gömma det för personer man möter. Varför skall man klaga på en kvinna som har en månadslön på närmare 100.000 kr när hon köper en handväska för några tusen. Typisk jante! Vi som utomstående behöver inte komma med en massa avundsjuka kommenterar bara för att jantelagen lever och frodas i Sverige. Säg i stället grattis till han eller hon nästa gång om man nu har råd att köpa sig något fint.

Skatteverket tycker inte man behöver lägga ut mer än 90 kr per person på representation, vad skulle de då säga om 2000 kr? Jag tycker ibland reglera för oss företagare är för snålt tilltagna och problematiska. Men när man ser hur tjänstemän och politiker slänger ut skattemedel eller struktur-bidrag på en massa kontorshotell med ledare utan kunskap av företagsledning och affärsutveckling, höga omkostnader då man hyr av egna kommunala bolag och sedan kallar detta för Entreprenörs-center, Innovationskontor eller Inkubatorer så är det helt bortkastade pengar. Sätta en skylt på en dörr innebär inte att man visar resultat och tillväxt. När man mörkar en fest och kallar det seminarium är det lika dumt.

Om en företagsledare vill kalla till fest under rubriken glitter och glamour för att höja personalkänslan får han eller hon motivera detta för ägarna. En politiskt utvald ledare som gör detta samma med skattepengar har bara dåligt omdöme. En institution som vill kalla till en Nobel liknande fest för att ”smöra” lite till alla sina politiskt beslutsfattare är lika dumt, kunde man inte ta en lunch och lägga några miljoner till på ett forskningsprojekt? Mat och dryck för 500 kr per person är inte en stor sak. Journalister på Aftonbladet och Expressen festar säkert upp mycket när när de ”rastar sina lurviga” men problemet är att mörka och sedan kalla det ”glitter och glamour” samt att lägga ut 1500 kr extra per person för dekor och underhållning som skulle passa temat. Hade jag av mina anställda komma med ett sådant förslag hade jag sagt aldrig i livet! Påminner mig om en fest jag var på, delvis finansierad av statliga medel, där man köpa en is skulptur som stod i mitten av salongen och smälte bort under festen. Jag stod bara och skakade på huvudet hur pass dumma saker man kan komma på.

Om en politiker eller tjänsteman, eller anställd på statlig/kommunalt finansierad institution, säger att man vill ordna en fest för beslutsfattare (kunder) och lägga ut mer än 1000 kr per person så är man ute och seglar i "bestickningshavet". Vi har regler för mutor och bestickning och om jag inte får bjuda kommunala inköpare på en fest där det kostar mer än 1000 kr per kuvert, varför skulle tjänstemän och politiker acceptera att komma på en stor fest som kostar flera tusen per person? Varför skall man över huvud taget ordna en sådan fest? Klart det brister i omdömet och man kan inte "tänka pengar".

Vi har ett problem när tjänstmän och politiker aldrig arbetar med egna pengar. Låt alla inom offentlig förvaltning få 5 kr/ timme för personalvård så får de använda det hur de vill. På en kurs, en fest eller en resa. Om man behöver vårda sin personal handlar det mer om att låta dem synas och höras. Då behöver man inte lika mycket glitter och glamour för att göra alla på gott humör. Gillar man att festa så får man göra det med egna pengar. Att institutioner och politiker nu får kalla fötter för att man festar till ibland och försöker mörka eller blanda ihop papper gör bara att journalister får mer att skriva om. Lika kritiskt om vi var mot Generaldirektör Christina Lugnet kan vi uppenbarligen vara mot Minister Annie Lööf.

Vi klagar mycket på att vi har för lite pengar inom forskning och utveckling i Sverige. Detta stämmer inte när vi jämför oss med andra och på hur mycket vi avsätter för detta i Sverige. Vi har problemet att vi inte har rätt ledarskap som både kan förstå marknaden, praktiska problem och förutsättningar samt vi har för få som verkar kunna ”tänka pengar”. Vi brister i ledarkap, samordning och samverkan. Vi har en offantlig förvaltning där vi också ser ett inslag av glitter och glamour. Skulle nu vilja se lite mer affärs- och verksamhetsutveckling men viktigast av allt är kanske fler människor som kan "tänka pengar".

Joachim Davidsson
Liberal debattör inom innovation och entreprenörskap
www.joachimdavidsson.se