Poolia

God fortsättning! Hur går det med sommarbemanningen?

Blogginlägg   •   Feb 06, 2013 12:42 CET

Att planera för sommaren kan kännas väl tidigt när man står och skrapar is från bilrutan, men många företag underskattar hur mycket tid som krävs för att styra upp sommarbemanningen. Så här gör du processen smidigast möjlig, så att du sen kan njuta av lata dagar i solstolen.

– Det absolut vanligaste problemet som företag stöter på när det gäller sommarbemanning är tidsbrist. Man sätter helt enkelt igång för sent – börjar man ringa runt till människor i början av juni så ligger man risigt till, säger Charlotte Järeby Hellman, kontorschef på Poolia.
Men hur sent är för sent, egentligen?
– Det är bara att räkna bakåt. Om sommarbemanningen ska börja i juni, när ska vi då ha skrivit anställningsavtal? Om anställningsavtalen ska vara påskrivna i mitten av maj, när ska vi då börja intervjua kandidater? Om vi ska intervjua senast i början av maj, när behöver vi då börja leta och lägga ut annons?
Charlotte Järeby Hellman menar att man ska räkna med att bara rekryteringsprocessen inför sommaren tar minst en månad – troligen två.
– Man måste sätta ut annonser, samla referenser och genomföra intervjuer. Rekrytering tar alltid tid, och det är ju inte mindre viktigt att ha rätt personer på plats på sommaren än någon annan tid på året.

De tre tidsspararna

Det finns dock tre enkla knep för att effektivisera rekryteringen inför sommaren. Det första är att specificera vilka kompetenser man ska leta efter och var man kan hitta dem.
– När vi letade sommarbemanning åt ett logistikföretag förra året besökte vi till exempel en mässa på Tekniska Högskolan och efterfrågade studenter som pluggade logistik. Vi fick in fler än 15 cv:n från människor med rätt kompetens och ett brinnande intresse. Det andra knepet är att tänka långsiktigt.
– Våga satsa på färska talanger. Många av de logistikstudenter som vi fick kontakt med gick sitt första år på högskolan, och det innebar förstås att de inte var fullt utbildade. Men det innebar även att de troligtvis återkommer till sommarjobbet ett par år framöver, vilket spar tid och skapar kontinuitet.
Sist men inte minst: Anordna gruppaktiviteter när det är möjligt.
– Att presentera företaget för sommarjobbarna, att skriva kontrakt och att ha förberedande introduktion är aktiviteter som sällan utförs i grupp – men det går alldeles utmärkt! Du sparar massvis med tid och ger sommarpersonalen en chans att träffas innan de börjar jobba.

Visa vägen till kaffebryggaren

För att maximera produktiviteten när sommarjobbarna väl är på plats – och undvika de vanligaste fallgroparna – menar Charlotte Järeby Hellman att man ska kosta på sig en kort introduktionsperiod som är schemalagd före semesterveckorna.
– Det är värt extrapengarna att ta in sommarjobbarna en extra dag för en ordentlig introduktion. Delvis så att de får prova på arbetsuppgifterna, men även för mindre saker som att veta var kaffebryggaren är eller var folk sitter. Att inte vara tvungen att fråga om precis allting innebär att de kommer att känna sig mer bekväma – och kan fokusera på jobbet.