Medicinsk Ordbok Sverige AB

David Eberhard - Gott nytt år och god natt

Blogginlägg   •   Dec 31, 2009 09:00 CET

Det finns en föreställning i samhället om att människor begår självmord framförallt vid jul och nyår. Det är inte sant. Enligt en studie över självmord på Grönland av Karin Sparring Björkstén begick man där flest självmord i juni. Det var impulsiva handlingar snarare än planerade självmord. Detta är förmodligen inte fallet i Sverige där grundorsaken till de flesta självmord handlar om depression. Här finns det en överrepresentation av självmord på våren.

Oavsett hur det förhåller sig med det är det intressant att fundera över detta. Vi människor är enormt benägna att försöka psykologisera allt mänskligt beteende. Därför tror sig de flesta av oss veta att människor minsann begår självmord på juldagen. Det är klart att de gör, tänker man, för då framkommer det ju tydligt hur ensam man är om man inte haft en bra jul och är isolerad. Sen att det inte stämmer med verkligheten är inget vi anser oss behöva ta hänsyn till.

På samma sätt kan man väldigt ofta höra efterkonstruktioner om varför någon känner sig deprimerad. Det beror på att min mamma dog i år (93 år gammal), att min chef sa åt mig att jag inte får min befordran förrän nästa år, att min syster inte hört av sig till mig på fyra månader och dessutom väntar jag på ett brev från en teleleverantör som förkommit.

Vår förmåga att rationalisera vårt illabefinnande är nästan oändlig. Har man arbetat inom psykiatrin under en längre tid så har man hört så många olika varianter av detta att det nästan blir tragikomiskt ibland. För många av oss verkar det vara extremt tabubelagt att helt enkelt bara må dåligt för att man bara mår dåligt.

Att folk tar livet av sig på våren kan man förmodligen förklara biologiskt. Det är en tid då knoppar brister. Att grönlänningar gör det på sommaren är ännu mer förståeligt. Det är ljust dygnet runt och människorna låter bli att sova. Sömn är den bästa mentalhygien som finns och alltså gör brist på sömn att man gör tokiga saker. Så sitt inte uppe och vaka in det nya året. Gå och lägg er istället. Gott nytt år och god natt.