Shootitlive AB

Hallå Norge

Blogginlägg   •   Sep 08, 2010 01:07 CEST

Satsar på Norge och välkomnar Eirik H. Urke som Country Manager
Vi är så otroligt fascinerade av hur stora Norges största tabloid sajter är. Med en population av 5M människor så lyckas Norges största sajter VG och Dagbladet attrahera ca 3.5M resp. 2.2M besökare varje vecka (TNS-Gallup stats)

70% vs. 50%
Om man slår ut Aftonbladets veckobesök (5M) med Sveriges befolkning om 9M får man 55%. Dvs 55% av Sveriges befolkning går in på Aftonbladet’s varje vecka (Detta stämmer såklart inte, då begreppet unik/unique visitor bara är unikt under en viss tid). Om man gör samma beräkning med VG’s statistik skulle det betyda att 70% av Norges befolkning besöker vg.no varje vecka.

Så givetvis är Norge en otroligt intressant marknad för Shoot it live. Inte bara för internetpenetrationen och tabloid sajternas besöksstatistik utan även för hur pass långt framme de ligger att utnyttja webbmediet. Flera norska sajter kör ofta liverapportering med twitter, chat och live-TV och vi tycker nu det är dags att de börjar direktpublicera bilder och videoklipp!

”Den norska fotojournalistikens framtid heter Eirik H. Urke”
Ovanstående har sagts flera gånger om vår nya norska country manager Eirik H. Urke. Efter några intressanta retweets våren 2010 började vi följa Eirik på twitter och när vi var i Norge några veckor senare passade vi såklart på att ses. Eirik hade exakt samma syn på den nya fotojournalistiken som oss. Om hur nätet blir allt viktigare och om hur arbetssätt måste förändras och anpassas.

Say hej till Eirik via twittereirik@shootitlive.com eller besök hans sajt gigapix.no
Läs Eiriks blog post om sitt nya jobb som Shoot it live Country Manager här

“Ny tid for fotojournalistiken”
Eirik postade en mycket intressant och välkommenterad bloggpost om detta senare ”Ny tid for fotojournalistiken” (översatt från Norska):

Med introduktionen av webb, sociala medier och ny teknologi har norske fotojournalister större förutsättning en någonsin att skapa bättre fotojournalistik. Jag menar bättre och viktigare bilder, aktuellare bilder, bilder som presenteras bättre, bilder som säger mer och som kan nå fram till nya läsare. Det finns nya affärsmodeller och allmänt fantastiska möjligheter för att berätta journalistiska berättelser på ett nytt sätt.

Alla dessa möjligheter är öppna för alla men används i en väldigt begränsad utsträckning av norska medier. Men vem är det som bromsar och håller tillbaka, är det cheferna eller fotograferna….

Vi är oerhört glada att Eirik H. Urke med sitt kunnande, övertygelse och stora kontaktnät är Country Manager I Norge