Poolia

Hemligheten bakom effektiva huvudjägare

Blogginlägg   •   Feb 07, 2011 16:13 CET

Headhuntern är en historisk figur. Enligt Wikipedia går han tillbaka till både Kina och Europa. Här i Europa var han populär bland kelterna under romartiden. I kelternas fall så praktiserades huvudjagandet av en enkel anledning: själen ansågs nämligen sitta i skallen, med ett sällsynt blodigt resultat som följd. Huvudlöst, rent av.

Dagens huvudjägare är mer sympatiska, men i likhet med historiens headhunters så är det vad som finns inne i skallen som är huvudsaken. Nu söker vi näringslivets stora tänkare och strateger. Jag vågar påstå att branschen har utvecklats till något av en vetenskap. Det handlar inte bara om att ha ett stort nätverk och röra sig i rätt kretsar, utan lika mycket om att lära känna toppkandidaterna på djupet för att hitta rätt egenskaper. Det här gäller speciellt inom chefssegmentet. Ju högre upp i företagshierarkin du söker ny kompetens, desto högre är kraven på att du får tag på rätt person.

Samtidigt har kundernas medvetenhet ökat, med större krav som följd. Inte nog med det. Marknaden för chefer har vässats i takt med att klimatet blivit hårdare. Chefer av idag ställs inför allt större press.

Att ha ett stort nätverk när du rekryterar räcker inte. Det gäller också att testa att den potentiella företagsledaren kan leverera även när motgångarna står för vd-dörren - innan de faktiskt finns när den nya chefen sitter i vd-stolen. Det kan vara i form av komplexa mediakaruseller eller andra krissituationer. Då är psykologiska djuptester ett måste i rekryteringsfasen, där du bygger upp scenarios och aspiranten får visa hur han eller hon skulle reagera vid svåra situationer. En bra chef definieras, som bekant, inte när företaget har vind i seglen. Det är när stormarna rasar som de bästa cheferna visar prov på ledaregenskaperna.

Jag har fått höra att gångna tiders organisationer ibland har lidit av likriktning. Det blir lätt så om du bara rekryterar utifrån dem du redan känner. Det är som bekant på andra sidan av det ordinära, bortom regnbågen, som skatten väntar. Och skatten i det här fallet är den där företagsledaren som kan styra ditt bolag i hamn, även på stormiga vatten.

Vi på Poolia har i 20 år arbetat på executive-marknaden. Nu har vi paketerat vår chefsrekrytering i ett enskilt bolag, Poolia Executive Search AB. Det har vi gjort för att förtydliga vårt erbjudande och gedigna chefskunnande. Du vill ofta ha en chef som tänker nytt. Och där hade historiens mer blodiga headhunters rätt. Du kanske minns att kelterna ansåg att "allt" sitter i huvudet - och därför högg de av det. Men det är inte huvudet du ska kapa när du fått tag på din drömkandidat, utan kostnaden. Det gör du med en effektiv rekryterare som målsöker på djupet.

Åsa Edman Källströmer

vd Poolia Sverige