Camero

Hemsidan som säljkanal?

Blogginlägg   •   Feb 01, 2011 12:43 CET

Idag när konkurrensen ser ut som den gör på internet så Måste man ta ett helhetsgrepp runt sin hemsida. Detta innebär att man aktivt gör en satsning för att locka och inte minst ge besökare en chans och möjlighet att hitta din hemsida.

Man måste ställa sig frågan ”Vad är syftet med vår hemsida?”. Om svaret är att man vill ha sina kontaktuppgifter där ifall någon besökare eller kund lyckas hitta dit så är det okej att ”bara skaffa en ny”. Men om målet med en hemsida är att öka interaktiviteten med nya potentiella kunder och nå ut till fler än dom som redan vet om och känner till er organisation så finns det bara ett sätt: -”Öppna kanalerna till ert skyltfönster på internet!

En potentiell kund som är ute efter er typ av produkt eller tjänst ska självklart ha möjlighet att hitta er hemsida på nätet. Vad är annars poängen?

Man ska se sin hemsida för vad den är, den bästa reklamplats ni Någonsin kommer att ha. Visst kan man hävda att det alltid har gått bra utan hemsida men här är det viktigt att se upp. Att sälja med hjälp av sin hemsida är förvisso ett relativt nytt fenomen, det viktiga med att inse vikten av detta är att försäljningen av varor och tjänster ökat explosionsartat på nätet på senare år. Med största sannolikhet har många av era konkurrenter redan planerat eller rent av sjösatt ett koncept för att synas ordenligt med sina produkter.

Om vi tänker oss en butik mitt på det väldigt befolkade Ströget i Köpenhamn eller Kungsgatan i Stockholm så är min gissning att dessa butiker säljer väldigt bra. Säkerligen betydligt bättre än liknande butiker som ligger mer avsides.

Det finns faktiskt ett ”Ströget” på internet också fast med tre stora skillnader:

1. Gatan innehåller alltid samma varor och tjänster! Det är dina konkurrenter som säljer sina produkter på denna gatan.

2. Att ha en fysik butik på en huvudgata i en storstad kostar massor med pengar. Att finnas på den digitala motsvarigheten kostar inte tillnärmelsevis samma summor.

3. Avslutningsvis så är den digitala varianten inte begränsad till En stad utan sträcker sig genom hela Svea rike och vidare ut i världen!

Det finns ett (ytterst) modernt talesätt som säger att ”om man inte finns på nätet så finns man inte”. Kan hända är detta aningen överdrivet, men visst ligger det något i det. Och viktigare blir det.

Denna säljkanal har som ni förstår en oerhörd potential som ni inte ska lämna outnyttjad.

Webbyrån Camero
www.camero.se