Jibréus & Ölvestad Alternativa Investeringar

Heta potatisar i valet

Blogginlägg   •   Sep 09, 2010 10:26 CEST

”Trading”, eller dess rätta namn, nämligen ren spekulation, har bringat ännu en medelstor svensk bank på fall. Det känner vi alla till. Vad som inte är lika känt är att amerikanska myndigheter har ålagt alla amerikanska banker att lägga ned sina trading-avdelningar. Vissa har till och med gjort det i förtid. Nästa steg som myndigheterna nu tar är att utreda begränsningar för den extremt snabba, datoriserade handeln där datorer som gör tusentals affärer per sekund är inblandade.

Detta är ljuv musik i mina öron och jag kan bara hoppas att Finansinspektionen låter sig inspireras av sina amerikanska kollegor. Trading har inget med värdebyggande att göra, det har ännu en gång bevisats. Trading är att skicka en het potatis vidare till nästa spekulant som skickar den till nästa och nästa. Ingen vill behålla aktien mer än max en dag. Alla är rädda att bli brända.

Nej, bättre med riktiga investeringar. Med det menar jag finansiellt kapital som arbetar tillsammans med humankapital eller reala tillgångar för att skapa långsiktig avkastning. Företagande. Fastighetsutveckling. Skogsbruk. Faktum är att de flesta som själv skapar sig en förmögenhet inte gör det genom trading på börsen, utan genom riktiga investeringar. Man köper en stycke mark. Bygger två hus. Säljer det ena med god vinst och bor i det andra medan man köper ett nytt stycke mark. Bygger tre hus… och så vidare. Klassiskt företagande av drivna entreprenörer i vilken bransch som helst är det som skapar flest nya förmögenheter.

Denna insikt reser två stora frågetecken. Det första är varför alla kapitalförvaltare som har self-made miljonärer som kunder är så totalt fokuserade på börsen? Det andra frågetecknet är varför staten beskattar finansiella vinster – som bara skapar jobb till ett tusental personer i finanskvarteren - likadant som riktiga investeringar. Men, som någon klok person sagt: Svaret på 99 frågor av 100 är: pengar. Så är det så klart även i detta fall. Kapitalförvaltarna (kanske har de egen trading?) vill lite kvickt och enkelt håva in några miljoner till. Och staten också. Till miljonärerna säger jag därför: Fortsätt bygg din förmögenhet som du byggt den. Investera i det du förstår. Till staten säger jag: Ta bort den heta potatisen ur systemet och skatta den som skattas bör.