G A Lindberg ChemTech AB

Hitta rätt motorolja som hjälper dig att minska bränsleförbrukningen och sänka utsläppsnivåer

Blogginlägg   •   Sep 01, 2014 13:13 CEST

Genom att byta ut din motorolja, växellådsolja och bakaxelolja till helsyntetiska smörjmedel ”från stötfångare till stötfångare” kan du göra större bränslebesparingar och minskade utsläppsnivåer.

Mer info här

Hur kan man göra bränslebesparingar?

Då det gäller ett smörjmedels förmåga att påverka bränsleekonomin är viskositeten den viktigaste enskilda parametern. Om optimal viskositet används för varje driftförhållande hjälper det till att minimera hela friktionen och reducera bränsleförbrukningen. Vidare kan viskositeten öka med tiden beroende på nedbrytning av smörjmedlet samt förorening.

Sotpartiklar, föroreningar, samt biprodukter från oljans nedbrytning kan leda till oljeförtjockning, vilket eventuellt kan orsaka försämrad bränsleekonomi och äventyra slitageskyddet. Därför måste ett smörjmedel vara särskilt konstruerat för att stå emot termisk, oxidativ och sotinducerad förtjockning.

Hur mycket olja kan man spara?

Genom att byta till helsyntetiska smörjmedel kan man göra en bränslebesparing på hela 3,4% på en åtta månaders period. Vilket även ger en betydande CO2-minskning.

Läs om ett transportföretag i Danmark som gjorde en besparing på dryga 10 000kr per fordon genom denna omvandling. Ladda ner kundcaset kostnadsfritt här.