Hela Sveriges Assistans

Hjälpmedelsinstitutet ID-dagar

Blogginlägg   •   Okt 14, 2010 10:12 CEST

Jag besökte Hjälpmedelsinstitutets Informations- och Demonstrationsdagar (se min tidigare blogg) som var på Factory Nacka Strand i Stockholm. Här fanns det mycket att titta på, till exempel hjälpmedel för psykiska funktionsnedsättningar, lärande, kommunikationshjälpmedel.

I Iris monter kunde jag testa Ledfyr med eller utan fjärrkontroll om man har nedsättning på synen. Den kan hängas upp på önskad plats. Den ger ifrån sig ljud så att man hittar dit sen igen.

Här fanns också en jättebra tal- och ljudboksspelare som var mini och enkel att använda. Mycket bra att använda till att spela in små minnesmeddelanden.

Alla som vill kan spela i band. Här på mässan fanns det möjlighet att testa spela instrument även med stora rörelsehinder.

En rolig grej jag testade var om mitt boende var tryggt och tillgängligt. Det kan du testa också. Det gör man på nätet genom att svara på några frågor, kolla här. Det vänder sig i första hand till äldre personer. Resultatet kan du skriva ut som en mall för ditt otillgängliga hem och skicka till politiker i din kommun.

För att se blogg med bilder klicka här.

/Carin Fröjd, Information och Marknadsföring, Hela Sveriges Assistans AB