Intel Security

Hur säker är skatten?

Blogginlägg   •   Apr 15, 2013 17:20 CEST

Idag, den 15 april, landar de sista deklarationsblanketterna i svenska brevlådor, men den digitala verkligheten har sedan länge sprungit ifrån den pappersbaserade. I år pekar allt på att det kommer att slås ett nytt rekord i e-deklarationer. Bara under påskhelgen valde fler än 150 000 svenskar att lämna in sina deklarationer, många av dem genom bank-ID och mobila lösningar. Totalt ska 7,6 miljoner svenskar lämna in sina deklarationer innan den 2 maj och ska man gå efter fjolårets siffror är det troligt att fem miljoner av de deklarationerna hanteras digitalt.

Även om jag helt håller med om att dagens utbud av lösningar är mycket enklare och smidigare än de vi växte upp med, är det värt att påpeka att deklarationstider även är en potentiell guldgruva för cyberbrottslingarna som är aktiva i Sverige. Bland annat har vi under de senaste dagarna kunnat se (ganska klumpiga) falska mejl från ”Skatteverket”  och påmints om att e-legitimationer inte är så säkra som vi skulle önska.

I USA har vi sett en ökande trend av angrepp i deklarationstider, framför allt riktad mot små och medelstora företag. Du kan läsa mer om vad som händer där i det här blogginlägget.

Min ryggmärgskänsla är ändå att e-deklaration är säker så länge man håller sig till de ständiga grundreglerna:

·  Kontrollera alltid avsändaren när du får ett mejl eller SMS.

·  Klicka aldrig på länkar du inte är säker på.

·  Ha en säkerhetslösning som håller datorn skyddad från intrång.

·  Lägg extra skydd på dina viktiga dokument.

Det räcker långt för att säkerställa att skatteåterbäringen hamnar i din ficka och inte i bedragarens.

Fredrik Möller
vd McAfee, Norden och Baltikum