Groupon

Hur vi delar med oss av vår kunskap till studenter

Blogginlägg   •   Apr 08, 2013 18:32 CEST

På Groupon erbjuder vi just nu praktikplatser till studenter som snart ska göra sitt intåg på arbetsmarknaden. Det finns många olika sätt som man som företag kan bidra med kunskap, men som sagt, vi har valt att gå vägen där vi tar emot studenter från utbildningar som har schemalagd praktik. Oftast handlar det då om en så kallad LIA (lärande i arbete).

En av de lyckliga som har fått en praktikplats hos oss är Alicia Rodriguez. Viktigt att understryka här är att lyckligast av alla är nog dock ändå vi. Maken till driven och målinriktad student får man leta efter.

Vi tog oss en pratstund med 21-åringen som alltid verkar ha ett leende på läpparna.

Alica, vad och vart studerar du?
- Jag studerar till ekonomiansvarig på Frans Schartau.

Vad har hittills varit det bästa med att praktisera på Groupon?
- Det är att jag har fått lära mig en massa olika saker och att jag har fått jobba för både Daniel som arbetar med kund och levreskontra men också för Pernilla som är redovisningsansvarig. Jag har även lärt mig arbeta i Netsuite som är Groupons ekonomisystem.

Varför ska man praktisera hos Groupon tycker du?
- Först och främst för att man lär sig mycket för det har iallafall jag gjort. Något som är bra är också att det inte är så jättemånga anställda vilket gör att det blir en stor variation på arbetsuppgifter. Sen är ju Groupon en väldigt skön arbetsplats som har ett grymt koncept som jag verkligen gillar.

Jag intervjuade ju dig innan vi erbjöd dig en praktikplats, jag minns det som att du var oerhört driven och målmedveten. Kan du berätta lite kort om din bakgrund?
- Ja, ha ha, alltså jag har alltid varit ambitiös. Redan tidigt intresserade jag mig för försäljning och siffor. Antar att det är för att pappa var bankman. Jag har alltid gillat att tjäna mina egna pengar och började jobba med att sälja tidningar redan som 13 åring . Under gymnasiet jobbade jag deltid på O´learys och efter studenten fick jag en heltidstjänst på O´learys som arbetsledare över 35 personer.

Har du någon favoritdeal?
- Jag köpte sminkborstar för ett tag sedan vilka jag är jättenöjda med. Sen blir jag ju småsugen på att köpa resedeals typ varje dag!

By: Jakob, Recruiter

Du hittar lediga praktiktjänster på Groupons karriärssida.