Cornerstone

IDG Systemutveckling 121211: Windows Store Apps öppnar nya fönster

Blogginlägg   •   Dec 17, 2012 09:25 CET

Microsoft-utvecklare som skall skapa appar för Windows 8 och Windows Phone möter en ny typ av utmaning, där användarupplevelse kommer långt före arkitektur.

Säga vad man vill om Microsoft, men några dumskallar är de inte. Under 2013 kommer hundratusentals PC:s att levereras till svenska företag och konsumenter. Av dessa kommer merparten ha Windows 8 förinstallerat, och deras användare kommer varje dag att använda det nya gränssnittet som startskärmen delar med Windows-baserade telefoner och plattor. En växande skara datoranvändare världen över kommer att bekanta sig med det nya Windows-gränssnittet. Efterfrågan på Windows-appar, sk Store Apps, kommer med detta att växa stadigt under året. Detta öppnar ett nytt fönster för alla .Net-utvecklare.

Vad vi kan lära från webben

I en växande flora av appar och lösningar tenderar våra användare att välja (och välja bort) appar nästan lika snabbt som man besöker och lämnar en webbsida. En app får gärna vara avancerad, men den behöver först och främst vara så enkel att vi omedelbart förstår hur den används samt exponera sin funktionalitet på ett uppenbart och omedelbart sätt. Det första intrycket gäller, och det är så du får fler och trognare användare.

Här kommer även begrepp som responsiv och adaptiv design in – Med den uppsjö av skärmstorlekar som nu finns på marknaden, kombinerat med snapping, möjligheten att köra appen på endast en del av skärmen, behöver gränssnittet anpassa sig till såväl skärmstorlek som tilldelad skärmyta.Trots detaljerade riktlinjer i användargränssnitten finns ändå stora möjligheter till anpassning som ger dig chansen att ytterligare lyfta fram ditt varumärke i en populär app.

Pragmatisk design

Microsoft såg på ett tidigt stadium att de som framgångsrikt utvecklade appar inte var de traditionella .Net-utvecklarna utan snarare kom från webbdesign. Här har man en mycket mer pragmatisk syn på sitt skapande: Design betyder inte längre arkitektur, utan i första hand användarupplevelse.

Precis som säkerhets- och integritetskrav måste användarupplevelsen finnas med i hela utvecklingsprocessen, den behöver finnas överst på agendan för såväl utvecklare och arkitekter som övriga stakeholders. Pragmatisk design innebär att utseende och upplevelse blir det som styr och begränsar arkitekturen, inte tvärtom. Här gäller det att kunna ta de nödvändiga genvägarna.

Vilka genvägar finns då att ta? Detta blir en av de centrala frågorna som behandlas i vår på .Net-forum, workshops och utbildningar – Samt på 2013 års stora .Net-konferens DevSum.

Ett tips kan vi ge redan här och nu: Det gäller att från början ha klart för sig inte bara vad appen skall göra, utan även veta en del om den tilltänkta användaren – Vem använder appen? När, var och varför? Kan du svara på dessa frågor så öppnar du helt nya fönster för app-utveckling.

Vill du lära dig mer om apputveckling på Windows-plattformen? Läs om våra kurser inom Mobilutveckling.

Av: Jakob Gidlund, Produktchef Systemutveckling & Johan Lindfors, grundare Coderox och instruktör på Cornerstone.

Kontakt:

Jakob Gidlund, Produktchef Systemutveckling