Tria Studentfacket

Inga pengar till jämställdhet och trygghet – ST och SKTF tycker till om höstbudgeten

Blogginlägg   •   Okt 13, 2010 12:39 CEST

Igår presenterades regeringens höstbudget. Både Fackförbundet ST och SKTF var tydliga i sin respons. STs ordförande Anette Carnhede kritiserar de uteblivna pengarna till trygghetssystemen:

”Regeringens löften om mer pengar för att hjälpa människor till arbete och trygghet istället för arbetslöshet och utanförskap, var bara luftslott. Statsbudgeten visar regeringens rätta ambition: minskade anslag rakt igenom. Vi är även oroliga för att ännu fler människor än idag kommer att hamna mellan stolarna då anslagen för samverkan mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan minskar.”

Särskilt pekar ST på att extraanslag till Arbetsförmedlingen, anslag för coacher och anslaget för arbetsförmedlingens samverkan med andra myndigheter minskar. Allt tvärtemot tidigare löften. Du kan läsa STs pressmeddelande i sin helhet här.

Fackförbundet SKTFs ordförande Eva Nordmark uttrycker sig på samma sätt tydligt, men med fokus på den uteblivna prioriteringen av problemet med strukturella löneskillnader.

”De strukturella löneskillnaderna är ett allvarligt problem på flera sätt. Det är ovärdigt ett land som strävar mot jämställdhet att kvinnor som grupp bara tjänar 85 kronor för varje hundralapp som män tjänar. Sverige har en av världens mest könssegregerade arbetsmarknader och i sektorer där de flesta är kvinnor tjänar alla, inklusive männen, lägre. Löneskillnaderna är dessutom ett problem för vår välfärdssektor, som är kvinnodominerad. Vill vi kunna ha hög kvalitet i välfärden måste vi också kunna dra till oss och behålla den bästa personalen. Då kan vi inte ligga efter lönemässigt på grund av samhällets förlegade värdering av kvinnligt och manligt arbete.”

Vi har tidigare skrivit om Sktfs förslag på en jämställdhetskommission här.

Något som gör oss på Tria extra glada är satsningen på höjda anslag till humaniora och samhällskunskap. Vi har ju tidigare, tillsammans med Ssco, särskilt tittat på villkoren för dessa studenter, med fokus på arbetslivsanknytningen. En höjd ersättning per student inom dessa områden tror vi kan göra mycket för en grupp som ständigt dras med de minsta resurserna.

Om du vill läsa en mer grundlig kommentar om budgeten är det ett tips att gå in och läsa vad Tcos experter säger. Vi på Tria ser fram emot att följa utvecklingen i de olika områdena och se vad som faktiskt händer och vilka konsekvenser det får för studenter och unga akademiker på väg in i arbetslivet. Tillsammans med ST, SKTF och Unionen kommer vi under hösten att bevaka den politik som har med studenter och framtidens arbetsmarknad att göra.