Gotosweden

Innovation inom besöksindustrin?

Blogginlägg   •   Okt 25, 2012 22:58 CEST

Tittade just via Vimeo på presentationen från Turistgalan om Sveriges innovationsstrategi inom besöksnäringen. Intressant och spännande hur detta kommer att bidra till en riktig lönsamhet för företagen.

Kan väl bli något konfunderad över vart innovationen befann sig? På scen hade vi ett antal kompetenta personer från offentliga verksamheter som pratar om innovation. Personer som besitter spetskompetens, erfarenhet och kunskap kring svensk besöksnäring i synnerhet. Men vart finns innovationen? Vill man att turistgalan skall bli något annat än en mötesplats för regionala destinationsbolag, myndigheter, kurbitsutvecklare och turistbyråanställda behöver man tänka om.

Besöksnäringen eller turistindustrin är fantastisk, men snacka om att skrämma bort företagen genom att kalla det "kulturella och kreativa näringar". Vem kom på det ordet? och varför? Åsa från Visit Dalarna nämner vid flera tillfällen hur svårt det är för företagen att hitta pengar. Jag kan berätta för Åsa att pengar "hittar" man genom lönsamhet, hårt arbete och risktagande. I samma andetag pratar hon om konceptualisering (kan inte ens stava ordet) och ickekodad innovation. Är detta ett skämt eller en quiz i svåra ord...?

När jag och mina medarbetare träffar företag på riktigt hör vi sällan dessa ord. Däremot hör vi varje dag företagare som upprörda pratar om Kurbits, nätverkande och samverkan. Allt för ofta har man deltagit på möten som skall leda till affärer men som bara leder till ytterligare möten. För att inte tala om alla dessa irriterade kvinnor som med svarta ögon talar om nätverk för just företagande kvinnor.

När jag lyssnar till företag, stora som små, och deras idéer om hur de skall utvecklas och växa, blir jag inspirerad. Jag blir på riktigt imponerad när jag hör hur den lokala gårdsbutiken pratar om mat som reseanledning. Jag tycker det är lika spännande när regeringskansliet pratar om sina visioner. Nog för att mina sätt och visioner skiljer sig stort från det Anna Hag har i sitt siktet, men all respekt och förståelse för hennes jobb. Det är väl tur att vi är olika, det är då vi skapar innovation och mångfald.

Det är tänkvärt i detta sammanhang att innovation uteslutande uppstår ur den privata näringen av stökiga och envisa entreprenörer och ALDRIG från offentliga aktörer eller projekt. Trots det är det de sistnämnda som pratar om just innovation…

- Martin Guldbrandsen