Campadre

INTERVJU: Maja Littmarck

Blogginlägg   •   Okt 28, 2010 11:28 CEST

Skit i trender och imponera på fransmän – Vi bad rockchicka Maja Littmarck dela med sig av hemligheterna bakom det heta accessoarmärket Littmarck,som just nu är aktuell på Campadre med två kampanjer.

Namn: Maja Littmarck
Gör:
Designer och kreatör
Ålder: 25
Favoritfärg: Svart
Favoritplagg: Kortkjol
Alltid i väskan: iPhone

Beskriv Littmarck med tre ord – och vad står de för?

Kreativitet - Skönhet - Omtanke

Kreativitet - Bland det första jag gjorde var ju att göra armbanden som är en utveckling och tolkning av en gammal samisk tradition med ett uråldrigt utseende; jag drog det vidare några varv och la till det jag tyckte saknades. Sen gillar jag kreativa samarbeten också vääääldigt mycket, jag samarbetar med Beak Boots och Heart of Lovikka. Jag och Beak Boots har tex gjort en cool rå skinn-rygga ihop.

Skönhet- Jag älskar fina saker och blir glad av fina smycken, fint mode, fin konst, fina människor och fina städer! En härlig ytlighet som en krydda på livets mer viktiga saker.

Omtanke- Jag vill så mycket som möjligt att Littmarck ska värna om miljö och omgivning, MEN det viktigaste för mig är produktionen det största! Jag har valt med hjärta och inte plånboken när jag bestämde var jag ville att Littmarck skulle lägga sin produktion. Jag valde hux flux Syd Afrika eftersom jag vet att det är ett land som behöver samarbete med stabilare marknader och där det veeeerkligen behövs arbete för kvinnor. Vi samarbetar med ett företag i Soweto där kvinnor får en säker arbetsplats och lön. Sen köper jag kikoierna från Kenya som är liknande Syd Afrika. Bra! :)

Varifrån hittar du inspiration?
Mina vänner, modemagasin, utställningar, utelivet och konst! ...och naturen förstås!

Kalla Norden och heta Kenya – vad ser du för likheter och olikheter när du hämtar inspiration från olika delar av världen?
Det som är lika är att alla vill vara fina, vackert var man än kommer fast på olika sätt! det är mixen av här, där, då och nu som är grejen!

Vad ser du för nya trender inom accessoarer?
Det största är deffo att det kommer mer för killar och män, sen tycker jag att jag märker att nittitalet är back big time inte bara i det mer indie-aktiga utan även mer lite sirliga smycken; lite magi typ... Svårt att förklara faktiskt. Är väldigt glad för att handväskorna med jättelogga är borta och att det verkar gå mot en mer individuell stil generellt.

Varifrån fick du mod att starta ett eget märke? Eller har det alltid varit självklart?
Jag skulle impa på en kille och vad gör man inte för en snygg fransman?! ;)

Har du någon egen Littmarck-favorit?
Jag bär alltid minst en kikoi och ca 10 armband på varje handled!

Vilket är ditt bästa stylingtips?
Tänk på vad du känner dig bekväm i. Skit i trender som inte är något som passar din person eller kropp, kör på din känsla och gör inte för stor sak av det.

Just hittar du de underbara armbanden i kampanj på Campadre och på måndag är det dags för de Kenyanska sjalarna Kikoi. Kolla också in Majas blogg för mer av det goda!

Läs inlägget på Campadre Blogg.