Cornerstone

IT24 11-10-11: "IT-vd slåss mot Syriens regim"

Blogginlägg   •   Okt 24, 2012 11:30 CEST

Jaber Zain, som är vd på it-utbildningsföretaget Cornerstone, lägger all sin fritid på att stöda protesterna i Syrien. "Utvecklingen går inte att stoppa", säger han.

Jaber Zains engagemang i Syrien har en enkel förklaring: hans ursprung. Regimens urskillningslösa våld har gjort det omöjligt att vara tyst, säger han.
Sedan revolutionen startade i våras har engagemanget tagit det mesta av hans vakna tid. Framför allt handlar det om opinionsbildning, att få Sveriges politiker mer engagerade, hålla föredrag, träffa politiker och som talesperson kommunicera med medierna.
– I dagsläget är vi en grupp som försöker få till stånd en opinion genom manifestationer, demonstrationer, minnesstunder, informationsdagar och annat. Jag har även bekanta som kämpar aktivt i revolutionen, men kan inte säga mer av risk för att skada dem.
Ett av hans debattinlägg publicerades nyligen i Aftonbladet, med krav att den svenska regeringen måste bryta alla band till Syrien och sätta hårdare ekonomisk press på regimen.
– Om Carl Bildts påstående att man arbetar med tyst diplomati stämmer och det verkligen kommer att få konkreta resultat, i form av en demokratisering, så är jag den förste att skicka ett gratulationskort, men det kommer inte att ske. Regimen kommer inte att sluta slåss.
På frågan om hur det fungerar att vara vd på ett stort företag i it-branschen och samtidigt arbeta för frihetskampen i Syrien, säger han:
– Det är en del av min personlighet att engagera mig. Jag är singel och har inga barn, så jag har all tid i världen. Vd-jobbet och engagemanget i Syrienfrågan är i stort sett det enda jag gör, förutom att följa nyhetsflödet. Men det blir mycket kvällar och nätter.
Jaber Zain håller med om att internet spelar en nyckelroll.
– Det är inget problem att nå folk direkt med mobilen, men de flesta telefoner är avlyssnade. Därför sker de flesta samtal via Skype eller satellittelefoner. Sociala medier är enda sättet att kommunicera med omvärlden. Därigenom kan demonstranterna visa att regimen ljuger, när den säger att vissa demonstrationer är våldsamma eller att soldaterna inte skjuter på dem.
Hans it-kunskaper har inte behövts i kampen.
– Information och teknik är inget problem. It-kompetensen som finns i landet är helt fantastisk. Många är välutbildade och använder smarttelefoner för att direktsända det som händer, från sin Iphone till Youtube och andra ställen.
Han tror att regimen i Syrien faller förr eller senare, som en följd av de massiva protesterna. Det kommer att tvinga omvärlden att reagera och till slut skydda den civila befolkningen.
– Den stora frågan är hur vägen dit ser ut. Regimen har omöjliggjort alla former av dialog, genom att förfölja och döda fredliga demonstranter, säger Jaber Zain.

Av Martin Wallström