Poolia

Jobbcoachning hela vägen

Blogginlägg   •   Okt 09, 2012 10:06 CEST

Konkurrensen är hård på arbetsmarknaden och det gäller att ständigt ligga steget före. Nu kan du som är arbetslös få jobbcoachning från Poolia – programmet är på tre månader och det bästa av allt är att det är helt gratis.

Skriva cv och personligt brev, klä sig rätt och lyckas på intervjun. Och innan dess ha bestämt sig för vad man faktiskt vill göra. Det är inte för inte som många människor drar sig för att söka jobb. Men nu kan du få experthjälp av Poolias jobbcoacher, och i tre månader få hjälp att välja bana, tänka rätt och få tillbaka självförtroendet. Redan har över 500 jobbsökande tagit chansen.
– Under det halvår vi har hållit på har vi redan hjälpt 500 människor, och det enda det kostar är den tid du lägger ner. Arbetsförmedlingen står för kostnaden och det enda du behöver göra är att be dem välja Poolia för din coachning, berättar Patrik Lilja på Poolia.

Och det är ett rejält program som väntar dig. Under tre månader träffar du en jobbcoach varje vecka och du blir dessutom bjuden på seminarier flera gånger i månaden. Allt i syftet att du ska hitta ditt nästa jobb. Första steget är att göra en nulägesanalys.
– Vi tittar på vad du har med dig i bagaget när det gäller kompetens, erfarenhet, utbildning, ledaregenskaper och så vidare. Vi tittar helt enkelt på dig som individ.
Utifrån det så går Poolias jobbcoacher vidare med att tillsammans med dig öka dina chanser att få jobb. Och det gör ni på flera sätt.

• Cv och personligt brev. Jobbcoacherna vet vad rekryterare och arbetsgivare letar efter i ett cv, och dessutom känner de till de vanligaste felen människor gör i sina ansökningar.
  • Dina önskemål och drömmar – matchningen mot arbetsmarknaden. Kanske letar du efter jobb på fel ställen, och vet inte om att dina kompetenser är minst lika värdefulla i andra branscher. Jobbcoacherna känner till arbetsmarknaden, vet var du kan hitta jobben och vilka kompetenser som efterfrågas.
  • Ditt eget nätverk – de dolda jobben. Hur ser ditt nätverk ut och utnyttjar du det fullt ut? Ofta finns det många trådar att dra i och då är det viktigt att du syns. Jobbcoacherna hjälper dig till exempel att göra din Linkedin-profil så bra som möjligt.
  • En perfekt intervju. Varje jobb är unikt, och förtjänar ett eget cv och personligt brev. Men det gäller även när du blir kallad på intervju. Tillsammans med jobbcoacherna går ni igenom hur intervjun kommer att vara upplagd – för de vet hur företagen rekryterar. Det handlar såväl om vilka frågor du kommer att få som vilka kläder du bör ha på dig.

Med alla dessa delar har jobbcoachning växt i Sverige de senaste åren. Och med all rätt, säger Patrik Lilja.
– Det går inte att gå till en kompis eller respektive och be om hjälp om du vill att det ska vara objektivt. Vi jobbcoacher har tidigare jobbat som rekryterare och vet vad arbetsgivarna letar efter. Vi kan tydligt se vad du gör fel, och hur du kan bli bättre.

Att jobbcoachning ger effekt för de jobbsökande kan Patrik Lilja intyga.
– Det är en otroligt stor skillnad. De som inte redan har fått jobb har åtminstone blivit kallade till en himla massa intervjuer. Och dessutom märker vi hur självförtroendet och energin växer hos de arbetssökande.

”De som inte redan har fått jobb har åtminstone blivit kallade till en himla massa intervjuer. Och dessutom märker vi hur självförtroendet och energin växer”