Tria Studentfacket

Ju fler vi är desto starkare blir vi!

Blogginlägg   •   Nov 23, 2010 10:38 CET

Här kommer lite pepp från Småland. Förra veckan hade Unionen temavecka med fokus på balans i arbetslivet, vilket vi även uppmärksammade här på bloggen (Fria eller Förvirrade, Gränslös Framtid). I samband med temaveckan så åkte ombudsmän runt om i landet ut på arbetsplatser och pratade med medlemmar och anställda.

Boel Ekman som jobbar på Unionen i Småland hade riktigt bra samtal på El-giganten i Jönköping, och det slutade med att 14 personer bestämde sig för att bli medlemmar i Unionen. ”Många där är unga och ganska nya i arbetslivet, och de hade en massa frågor om hur allting hänger ihop, särskilt kring skillnaden mellan facket och a-kassa. Det var många som inte hade koll på varför det är viktigt att vara med i facket, men samtidigt var de väldigt intresserade. Det märks att det är en ifrågasättande generation” säger Boel.

Just det här med a-kassa och facket får vi många frågor kring, men det är viktigt att hålla isär. A-kassan handlar om ersättningen när du blir arbetslös och är också helt skild från fackförbunden. A-kassan är en fristående organisation som följer lagar och regler som är bestämda av politikerna. Facket däremot handlar om trygghet på arbetsplatsen, villkor och inflytande och är medlemsstyrda organisationer.

Boel fick också frågan om varför man ska vara med när kollektivavtalen ändå gäller alla? Det självklara svaret från henne är att ”kollektivavtal har man ju för att ens kollegor har varit med i facket så att vi har kunnat teckna ett avtal med arbetsgivaren, det kommer ju inte av sig självt. Och ju fler som är med, ju bättre kan avtalet bli!” Ja, ett kollektivavtal gäller alla på en arbetsplats, även de som inte är medlemmar i ett fackförbund. Men om för få är medlemmar på en arbetsplats kan arbetsgivaren mena att det inte finns nåt stöd för kollektivavtalet, och bestämma sig för att säga upp det.

Unionens studiestöd var ytterliggare en spännande fråga som dök upp. När man är medlem i Unionen och har varit det i minst ett år och sen vill börja plugga, då kan man ansöka om studiestöd som täcker kostnader för kurslitteratur.

På El-giganten i Jönköping blev det en populär grej eftersom många där är unga och har tänkt sig att börja plugga ganska snart.

Vi säger ett jättestort grattis till Unionen som fått fler medlemmar och ett stort grattis till alla Trias medlemmar som fått en starkare organisation som företräder dem!

Läs mer här om Unionens studiestöd.