Tria Studentfacket

Karriär: 100 000 sätt att förändra Sverige

Blogginlägg   •   Sep 29, 2010 12:51 CEST

Fackförbundet ST hade idag med bilagan ”Drömjobbet!” i Metro. Här finns hela bilagan, men om du skyndar dig att få tag i ett exemplar av papperstidningen så kan du rycka ut bilagan och spara den! Den innehåller många bra söka-jobb tips och dessutom spännande information om en av Sveriges största arbetsgivare.

40-talisterna är på väg att gå i pension och i och med det lämnar de bakom sig 132 000 jobb bara inom den statliga sektorn. Det här är en jättechans för alla som tar examen de närmaste åren. Inom staten arbetar en stor mängd jurister, ekonomer, miljövetare, statsvetare, ingenjörer, kommunikatörer med mera; listan kan göras lika lång som antalet nya jobbtillfällen. Så är du intresserad av att styra och påverka Sverige ska du ta dig en titt på myndigheternas hemsidor.

Många studenter har nog en ganska tråkig bild av att jobba på myndighet. Roger Syrén, utredare på Fackförbundet ST säger att myndigheterna är redo att utvecklas och förändras i och med det stora generationsskiftet. Man har förstått att unga vill ha spännande jobb med möjlighet till kompetensutveckling och karriär. Ut försvinner många av de gamla handläggarjobben och in kommer mer tjänster som till exempel utredare och projektledare.

Antalet statliga traineeprogram ökar också stort. Genom en traineeplats får man prova på olika roller och uppgifter, och kan samtidigt passa på att bygga sig viktiga nätverk. Arbetsgivarna letar på det här sättet efter kompetent och driftig personal och cheferna har höga ambitioner för de som kommer in på en traineetjänst.

Dessutom är arbetsmiljön inom staten väldigt bra. Enligt Fackförbundet ST undersökning är 84 % mycket nöjda med sin arbetssituation.

Här är en lista på de yrken som kommer behövas inom staten de närmaste åren (bilden är hämtad från STs bilaga Drömjobbet i Metro 29/9 2010):