Relationsfabriken (RELFAB)

Klart grabben ska ha en Ipad

Blogginlägg   •   Aug 22, 2012 08:22 CEST

Okej, semestern är slut. Sommaren (du vet den dagen då solen sken) är över och det är dags att fylla orderböckerna igen. Du kör igång på gammal vana och ringer dina befintliga kunder. Chitt-chattar lite om väder och vind. Nästan i förbigående frågar du hur hösten ser ut och om det kan läggas en liten order. Men dina befintliga kunder räcker inte. Din budget måste fyllas.

Du går igenom gamla listor på kunder som har köpt för länge sedan. Det visar sig att några personer har slutat och i några andra fall har företag ändrat inriktning eller blivit uppköpta. Nu börjar du bli lite svettig. Din höstbonus är i fara om du inte uppnår din budget. Fasen, äldsta barnet vill ju så gärna ha en ny Ipad i julklapp. Dags för dig att visa de andra säljarna var skåpet ska stå – det är dags för lite nykundsbearbetning.

Du kollar med marknadsavdelningen för att se om de kan göra något. Marknadsplanen ligger fast och det finns inga utrymmen för extra åtgärder. Men då kommer du på den där geniala idéen med att göra ett eget utskick. Du formulerar en text som du tycker är grym. Lite clip-art bilder lockar alltid intresse tänker du. Du får fram en adresslista som du mailar ut till. Nu ska det hända grejer!

Två veckor senare när säljchefen har kallat till säljmöte så sitter du där med tomma orderböcker och inga bokade kundbesök. Dina kollegor har samma problem. Skönt ändå tänker du, då måste det vara konjunkturen. Det står ju överallt att hela Europa är på väg i sank.

Vad ska vi hitta på undrar säljchefen? Ledningen är på mig med blåslampa. Vi måste springa oftare och fortare. Någon tycker ni ska köpa in lite nya listor och ringa på dem. Det är en kanonidé anser ni alla. Men vem ska ringa? Någon känner en som jobbat med en telemarketingbyrå som gav bra resultat för ett par år sedan. Sagt och gjort, en deal görs upp med telemarketingbyrån. Det känns bra. De får 1200 spänn per bokat besök. Det är det värt.

Nu händer det grejer. Du har fem – sex besök inbokade per vecka nu. Du åker gladligen ut och visar ingående era produkter. Du tar fram orderblocket och finaste pennan. Nu ska det signas… Men vad händer? Kunden säger att han inte alls är köpmogen. Visst han är intresserad men inte redo att slå till. Ny budget kommer efter nyår, då kanske det kan bli affär. Samma sak med dina andra inbokade besök. Ingen order, bara ett intresse. Du ser framför dig ett ledset barn som mest av allt i hela världen önskade sig en Ipad.

Några dagar senare träffar du några branschkollegor på en mässa. De har tydligen haft bra med affärer direkt efter sommaren. Det visar sig att de har använt inbound marketing för att kvalificera sina leads. Genom smarta regelverk och automatiserade utskick som bara innehållit det som kunden varit intresserad av har de fått 50 % mer köpbenägna leads att jobba med. Till 33 % lägre kostnad.

Du bestämmer dig för att övertala säljchefen att börja med inbound marketing. På väg hem den dagen så slinker du in i datoraffären och köper två Ipads. En till grabben och en till dig själv.