Mediababe

Kommer tv-branschen slås sönder av nätet?

Blogginlägg   •   Dec 07, 2012 14:13 CET

Kommer tv-branschen likt tidningsbranschen 'gå sönder' av nätets gratiskultur?

"One big disagreement - not with the article but with TV content owners. They aren't willing to part with their TV inventory to put it on the open market and make it available via RTB. The reason for this is that they see what has happened online and feel the same will happen to them. It won't in any way. The reason is that with online banners there is significantly more supply than demand. Markets don't work when there is no balance.

With online video, average clearing prices are 5-10x what they are for banners. It's more even. If you put TV inventory up for bid and marketers aren't able to kick back knowing they'll get their 150 GRPs a week through pre-buying, there is a good chance they make even more money - and have lower selling costs!"/Doug Knopper of FreeWheel i AdAge Läs hela artikelnhttp://adage.com/article/digitalnext/online-video-s-biggest-lesson-2013-tv/238626/

DET VIKTIGASTE
Den stora utmaningen är att vem som helst kan starta en blogg, lägga in lite annonsutrymmen och börja tävla med aftonbladet.se DET är i nötskalet bekymret för hela mediebranschen. Och som vanligt var det porrindustrin som visade vägen. När vem som helst plötsligt kunde plocka upp en studio genom att biffa upp datorn med rätt appar och en begagnad systemkamera från Blocket försvann lönsamheten för tutt-tv ner. Resten av tv- och filmindustrin är redan bränd av nedladdningen och än så länge är det stor skillnad på musik - Spotify visade sig vara räddningen - och film & böcker.

HUR OFTA OCH HUR MÅNGA
De flesta tv-program och filmer ser du en gång. De flesta låtar du gillar lyssnar du på mer än 100 ggr. Du kanske lyssnar på samma låt lite då och då i flera år. Så även om låtskrivaren, artisten, producenten, skivbolaget, pr-killen, Spotify etc skall dela på pengarna så finns det en volym och periodicitet i musikbranschen som saknas i film, tv och bokbranschen.

LÅT TUSEN BLOMMOR SLÅ UT
Alla dessa mediebranscher har haft samma struktur. I botten en myriad med arbetare i fabriken som tillverkar artiklar, låtar, spelar en roll i en såpa etc. Högst upp bolaget som SF, Bonniers, Condé Nast, CNN. För att upprätthålla lönsamheten får konkurrensen på en marknad inte vara för hög. Det är en enkel princip som gäller överallt. Att vara en 17 inredningsbutiker är svettigare än att vara en av 3. Så vad händer om mängder av människor plötsligt gör film och tv-serier? Och bakar in reklamutrymmen i dem ungefär som i tjänsten VideofyMe, som jag skriver om i min bok Mediababe. Den är ett utmärkt sätt för bloggare att göra små videoklipp som inleds med samma korta lilla reklamsnutt som på bio eller tv. Bloggaren får halva intäkten från reklamen.

TV ÄR KUNG
Än så länge är det maffigast att komma ut på den stora tv:n, men i takt med att vi ser tv på andra ställen än den finns det utrymme för andra aktörer än TV4, TV3 etc. Problemet för alla onlinetjänster som vill göra Spotify för tv, såsom Voddler, är att få tillgång till kvalitetsprodukter som Gossip Girl, Twilight o s v. Spotifys framgångs bygger ju helt på att tre av världens dominerande skivbolag äger 18 procent av Spotify. De tjänar pengar på att få ut sin musik och att Spotify lyckas. Annars hade det varit omöjligt. Den branschstruktruen (några få, monsterstora, dominerande bolag) finns inte i tv-branschen. Varför?

MUSIK ÄR EN EVIGHETSPRODUKT
Du lyssnar MYCKET och LÄNGE på samma låt. Ett skivbolag kan ha glädje av en artist och dessa låtar i många år. Riktigt lika lysande är det inte för ett produktionsbolag att göra en tv-serier. Det kommer hela tiden nya serier och många floppar. Eftersom tv är så dyrt att producera och de flesta i publiken ser varje avsnitt en gång...så är livslängden och lönsamheten på en tv-serie mycket lägre än på en klassisk platta eller storsäljande bok, som fortsätter att hitta fram till nya läsare.

TÄNK, TÄNK, TÄNK
Jag grubblar över bloggarna och deras plats i mediebranschen. Allt fler utvecklas till fullfjädrade mediekanaler med integrerad shopping via affiliatelösningar. Produktion är den helt kritiska faktorn alltid i media. Frågan är hur den skall lösas?

Jacqueline KothbauerProfessionell föreläsare och strategisk rådgivare inom personligt varumärke och social mediaFörfattare till Mediababe, 9 steg till spännande jobb och nya kunder