Gar-Bo AB

Konkursen och färdigställandeförsäkringen

Blogginlägg   •   Mar 02, 2012 11:18 CET

Ett par veckor har gått sedan den tråkiga nyheten om att LB-Hus lämnat in en konkursansökan och frustrationen är stor hos de drabbade. De som bygger med LB-Hus befinner sig alla i olika stadier av byggprocessen och är därför var och en drabbade på olika sätt. Det som de alla har gemensamt är dock oron över vad som händer nu och hur det ska gå med deras husbygge. Frågorna är olika men kokar ofta ner i en – när blir mitt hus klart?

Gar-Bo har avtal om färdigställandeförsäkring med de flesta av LB-Hus kunder. Just nu håller vi på med att jobba igenom de skadeanmälningar som kommit in och är i full färd med att genomföra statusbesiktningar på byggena. Gar-Bo tar alltså hand om var och en som har en färdigställandeförsäkring tecknad hos oss.

Det verkar vara just tiden som väcker mest frustration. Och såklart pengarna, även om siffror oftast talar ett väldigt tydligt språk. Våra försäkringsvillkor tar tydligt upp exakt vad det är som gäller i ett läge som konkursen av LB-Hus. Men även om försäkringsvillkoren är väldigt korrekta verkar det ända vara många som oroar sig för vad som gäller i just deras fall. Om du vill att vi hjälper till att förklara villkoren och applicera dem på just ditt fall får du gärna ringa eller maila. Ring till växeln08 545 473 50 eller direkt till skadereglerare Tomas Näsberg08 545 473 82 som är den som i första hand hanterar LB-Hus. Om det blir telefonkö kan du också maila eller lämna meddelande så återkommer vi till dig. Du når oss lättast på info@gar-bo.se eller på förnamn.efternamn@gar-bo.se.

Vårt generella tips kvarstår som tidigare: Kom in så snart du kan med en skadeanmälan. Den hittar du här >>. Fyll i dina uppgifter, kryssa i färdigställandeförsäkring och skicka med avtalen som du har med LB. På anmälan ska du också kortfattat ange vart du är i byggprocessen. Först då kan vi börja handlägga just ditt ärende. Och framför allt: Var inte rädd för att ställa frågor!

Vi har märkt att det pågår diskussioner i sociala medier, kommentarsfält och forum om just LB-Hus konkurs och hur byggena ska kunna bli färdigställda. Vi tycker att det är jättebra att de drabbade pratar med varandra och på så vis kanske får utlopp för en del av sin frustration. Det som vi inte tycker är lika bra är att det verkar som om många fortfarande undrar hur de ska bära sig åt. Vi inseratt vi har mycket kvar att jobba på i vår kommunikation men vi hoppas också att vi med detta verkligen får chansen att visa att vi är tillgängliga för frågor och gärna svarar på hur just du ska gå till väga och vad som kommer att hända med ditt bygge. Vi finns ju även på både Facebook och Twitter och håller gärna kontakten med er även där.

Detta är dock en process och tyvärr kan det ta mer tid än vi vill att det ska ta. Det är många som ringer och ibland blir det kö, men vi lovar att vi tittar på alla inkomna ärenden. Tid, det tar det tyvärr, just eftersom förhållandena kan se väldigt olika ut. Men vill ni vara säkra på att försäkringarna ska gälla, kolla igenom allt med oss innan ni eventuellt påbörjar att färdigställa på egen hand. För oss är det viktigast att alla kunder får den hjälp de har rätt till. Därför hoppas vi att vi tillsammans löser detta så snabbt som möjligt och samtidigt gör allt helt rätt och riktigt.

Vänliga hälsningar

Peter Wipp, vd Gar-Bo Försäkring